Wednesday, March 30, 2011

Di Gelap Malam..

Bismillahirrahmanirrahim,,
In the name of ALLAH, the Most Gracious the Most Merciful..


Di gelap malam, kelihatan seorang remaja sedang leka bermain game. di sudut yg lain, seorang pelajar sedang di ulit oleh buku2...dan seorang gadis sedang tersenyum sendirian di hadapan laptop.

Di satu tempat yang lain, seorang ibu sedang menidurkan anak nya, seorang bapa sedang mencari nafkah untuk keluarganya, seorang doktor sedang merawat pesakitnya, seorang arkitek sedang sibuk dengan lukisan2 nya, dan seorang pengemis sedang berjalan di kaki lima....


Dalam gelap malam itu juga, seorang anak muda sedang berseronok di pusat hiburan, dan seorang hamba sedang mengadu rindu pada Pencipta Nya.

Di manakah ana dalam gelap malam itu??? Sedang sibuk bermain game?? Sedang tersenyum di hadapan laptop?? Atau sedang sibuk merayau2 tanpa tujuan tidak ubah seperti seorang pengemis yg sedang merayau2 di kaki lima?

Di gelap malam itu......mungkinkah ana seperti hamba yg sedang mengadu kasih kepada Pencipta? atau seperti manusia sombong yg berjalan dengan bangga di bumi ILAHI????

Demi waktu Dhuha dan demi malam apabila sunyi,,
Tuhanmu tidak meningglkan kamu dan tidak pula membencimu,
(Dhuha, 1-3)

Adakah di gelap malam itu engkau telah melupakan tuhanmu???
Di saat hamba2 itu sedang merendahkan dahi bersujud kepda Penguasa Alam,, dimanakah engkau????

"Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang2 yg beriman dan beramal soleh......."
Al-Asr 1-3

Di saat daun2 berguguran itu sedang bertasbih, di saat embun2 itu sedang memuji pencipta, apakah yg engkau lakukan????


Di saat oksigen bergabung dengan molekul darah, di saat nadi berdetak, di saat synapse neuron2 di akalmu membentuk sambungan, apakah engkau menafikan nikmat itu?????

Duhai diri ini,, jika engkau menafikan nikmat itu,, bagaimana pula dengan nikmat yg engkau lihat dengan mata kasar mu sendiri???

UPSR:5A
PMR :8A
SPM : 10A1

Sememangnye engkau memang pernah di uji dengan kegagalan..kegagalan yg menderaikan air mata di pipi mu.,, yg membentuk luka di hatimu,,

"Bersyukurlah apabila diuji dengan kesulitan,kerana dengan itu kita mempunyai jiwa yang kuat dan tabah."


Nikmat apakah lagi yg ingin engkau ingkari?????


Dalam perjalanan di gelap malam ini,, dengar la jeritan hati itu,, jeritan hati yg mencari erti kesyukuran. Jeritan hati yg menginginkan ketenangan dari Ayat-ayat Nya, jeritan hati yg ingin merasai damainya malam itu!!!


Semoga gelap malam itu akan di akhiri dengan cahaya yg benderang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...