Thursday, December 24, 2009

7 Golongan..

Bismillahirrahmanirrahim,
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful...


Sedikit perkongsian dari ana..

DARIPADA Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda: "tujuh golongan, Allah akan menaungi mereka pada hari yang tiada naungan melainkan naungan Nya:

1. Imam yang adil

2. Pemuda yang membesar dengan beribadat kepada ALLAH.

3. Insan yang hatinya terpaut pada masjid.

4. Dua insan yang berkasih sayang kerana ALLAH, mereka bertemu dan berpisah kerana ALLAH

5. Insan yang diajak (digoda) oleh wanita yang berpangkat dan cantik, lalu ia berkata: Sesungguhnya aku takutkan ALLAH.

6. Insan yang bersedekah dengan cara yang tersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan tangan kanannya.

7. Insan yang mengingati ALLAH secara bersendirian, lalu berlinangan air matanya"




~pic dari seorang sahabat di Republic Czech~


Bejalan, melihat, menafsir (^.^)

Ditaip oleh,

Jejak-Jejak Mimpi..

Bismillahirrahmanirrahim,
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful...


This post is idealist by:
Iskandar, Ida Aisya, Naufal, Nuratiqah

Tiada penceritaan yg ingin dicoretkan hari ini. Sekadar ingin berkongsi rangkain kata. Selami dan hayatilah......


Jalan dakwah ini penuh berliku,
jalan dakwah ini penuh ujian,
jalan dakwah ini penuh dugaan menanti,

akan ada tangan-tangan jahat yang sentiasa cuba menghentikan kita,

akan ada bisikan-bisikan halus yang sentiasa menimbulkan was-was di hati kita,

akan ada cubaan-cubaan untuk menjatuhkan kita,

kita harus bersiap sedia,

kita harus sentiasa berwaspada,

kita harus punya bekalan,
dan sebaik-baik bekalan adalah taqwa...



Ilmu itu sebaik-baik pusaka,
adab itu sebaik-baik sifat,

taqwa itu sebaik-baik bekalan,

ibadah itu sebaik-baik barang perniagaan
~Ali Abu Talib~

Jaga IMAN,

Jaga AMAL,
Jaga AKHLAK

InsyaAllah..Allah's willing


Sebuah video untuk dikongsi bersama..Hayatilah.....





Untuk renungan bersama,





Tuesday, December 22, 2009

Harus Ada

Bismillahirrahmanirrahim,
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful..


dalam satu hari
harus ada hati yang dibersihkan
harus ada tilawah dan tadabbur al-quran
harus ada zikir yang dilafazkan
harus ada buku yang difahamkan
harus ada sedekah yang ditebarkan
harus ada keikhlasan yang ditanamkan
harus ada kesabaran yang diteguhkan
harus ada semangat yang dihidupkan
harus ada perjuangan yang diteruskan
harus ada da'wa yang disampaikan
harus ada jihad yang dikembangkan
harus ada, harus ada...

Aslih nafsak wad'u ghairak
-Perbaiki diri dan serulah orang lain

Tegakkan daulah islam dalam diri kamu, maka tertegaklah islam di bumi kamu
-Syeikh Mustaffa
Masyhur


Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya.
Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu,
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya. (As-syams -91:8-10)

"Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', (yaitu) orang-orang yang meyakini, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya" (Al-Baqarah- 2: 45-46)

Moga hari semalam menjadi pengajaran buat hari ini dan moga hari ini lebih baik dari yang semalam, InsyaAllah.
Berhijrahlah kita ke arah lebih baik!

Berhijrahlah untuk mencari makna hidup!



"Ikhlaskan hati untuk sentiasa bersedia mentarbiyyah dan ditarbiyyah"






Friday, December 18, 2009

Ampunkan Aku

Bismillahirrahmanirrahim,
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful


Ya Allah,

Sering aku cuba lari dariMu.

Sering aku remehkan arahanMu…

Sering aku rendahkan ayat-ayatMu…

Sering aku pandang enteng pahala dan balasanMu…

Sering aku ragu dengan syurga dan NerakaMu…

Sering aku tidak peduli dengan dosa-dosaku…

Sering aku ambil mudah rahmat dariMu…


Ya Allah,

apakah masih layak aku berada dalam barisan fata pilihanMu?

apakah masih ada tempat untuk manusia sehinaku?


Ya Allah,

aku benci teori,

aku benci retorik,

aku benci cakap kosong,

aku benci falsafah,

yang semuanya tiada nilai kalau tanpa amal…

yang semuanya sampah kalau tidak ditunai…


Tapi ya Allah…

Sering kali akulah yang terjatuh ke dalam lembah itu..

Akulah yang cakap tak serupa bikin

Akulah yang paling kuat membantah

Akulah yang paling melulu menurut hati

Akulah, akulah yang sering ya Allah…..


Ya Allah…

Ampunkan andai darah mudaku pernah menghiris jalan dakwahMu…

Ampunkan kalau darah mudaku pernah melemahkan barisan syababMu…

Ampunkan kalau darah mudaku pernah menghalang rahmatMu turun kepada orang lain…

Ampunkan aku ya Allah…..


Ya Allah, sesungguhnya aku tidak layak ke syurgaMu,
tapi tidak pula aku sanggup ke nerakaMu


p/s:selamat menyambut maal hijrah. Semoga 1431 hijrah ini memberi sesuatu yang lebih bermakna menuju ke jalan Nya




Wednesday, December 16, 2009

Selangkah Sebelum Melangkah

Bismillahirrahmanirrahim..
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful..


"Verily, along with every hardship is relief, Verily, along with every hardship is relief (i.e. there is one hardship with two relief's, so one hardship cannot overcome two relief's)."
[Surah Ash-Sharh 94: 5-6]



Langkah itu,
kadangkala terasa begitu lemah,
mesti di ancam detik waktu,
ianya terus lemah untuk kehadapan,
biar pun dipaksa dengan kerahan..

Telah ku kerah langkah itu,
bergerak laju mengejar waktu,
supaya langkah itu menjadi simbol kelajuan,

supaya momentum nya penuh dengan ketakjuban..

Dalam kelajuan itu ada bahaya,
dalam perjalanan itu ada halangan,
dalam jalan itu ada persimpangan,
dalam langkah itu ada dugaan dan ujian..

Langkah itu,

bergerak melangkaui ujian,
menempuh rintangan di hadapan,
menuju beribu lagi halangan,
semoga langkah itu,
terus bergerak dalam istiqamah..

Langkah itu menyaksikan seribu peristiwa,
langkah itu menjalani jutaan penceritaan,
langkah itu mencipta tangis dan tawa,
langkah itu menyusuri monolog,
langkah itu membentuk ikatan ukhwah,

langkah itu mengenal erti tarbiyyah..

Telah ku gerakkan langkah itu,
kerana langkah itu ialah langkah ku,
mencari cahaya ilmu dan keredhaan,
semoga langkah itu,
tidak tersasar dari jalan Nya


"makin kita mendekati, makin kita di uji, makin banyak kita berdoa, makin banyak ujian menimpa kerana segala yang di pinta tak datang dengan segera tetapi ia diperoleh apabila kita berjaya mangharungi ujian yang diberiNya. Sesungguhnya Allah tidak memberi apa yang kita mahu tetapi memberi apa yang kita perlu" - sebagai renungan bersama







Help. They're Ours

December 27th - January 18th

this post is from Adilah Darmawi (UCD Ireland Student)

Marks the first anniversary of the unspeakable brutality committed by the Zionist regime of Israel against the people of Gaza.
For over 22 days, Israel dropped bombs, white phosphorous, used airplanes, helicopters, navy ships, tanks, bulldozers and heavily armed soldiers against a defenseless people. (well, it actually doesn't just started at that time. The suffers had continued since 60 years ago,but last years event was the most remarkable one)

1,400 dead,
5,000 injured,
20,000 homeless
50,000 displaced.

Schools, hospitals, universities, ministries, homes, shops - nothing was spared. The people of Gaza were simply bombed to death.


All around the world civil societies are marking the first anniversary of this cowardly and genocidal crime and Viva Palestina Malaysia (formerly COMPLETE) calls on all Malaysians to stand in solidarity with the Palestinian people by doing the following:

1. Display the Palestinian scarf on 27th December everywhere you go. Drape it around yourself, tie it to your bag, display it in your car. Just let it be seen.

2. Boycott the following companies, supporters of the Zionist regime of Israel, from 27th December to 18th January - Nestle, McDonald's, Coke and Loreal. Do not buy any of their products!(yes, we can make a different. If everyone plays their role..inshaAlla
h. Allah's willing.)



3. Observe one minute of silence at exactly 12 noon on 27th December. Turn this silence into a deafening roar against the injustice suffered by the Palestinians.
(one minute is a bit short. i think. If we can accomplish the earth hour very well, why don't accomplish this as well.=)


Those in Malaysia:

It is highly encouraged that you get together with family and friends on 27th December. Do take pictures and videos of your activities and email them to complete2009@gmail.com. We will be posting them on our website and Facebook. Viva Palestina Malaysia members and volunteers will be at the open court of Mid Valley Shopping Mall at 11 am on 27th December. Do join us.

Gaza is still under a blockade. The attack gave the Palestinian struggle a global dimension and civil societies all around the world are stepping in to bring about a change. In the words of Abraham Joshua Heschel,

"Few are guilty, but all are responsible."


Please circulate this email far and wide. Lets get together and remember a people long forgotten by the rest of the world.

For more information do contact the following

Azra----> azrabanu@gmail.com
Jemaimah----> jemma.mustapha@gmail.com



From Me:

*well, this is a good start for us to help our Muslim families in Palestine. Even this event doesn't seem to bring much different, at least it is SOMETHING. And not to forget, i'm reminding myself and friends, be istiqamah (consistent) in what we're doing. If we've start boycotting, continue boycotting. NO TURNING BACK.

Friday, December 11, 2009

Monolog dan Kesedihan

Bismillahirrahmanirrahim,
In the
name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful.


Tatkala bersendirian, tatkala bermuhasabah, monolog menjadi teman ana. Bukan untuk berfantasi dalam realiti, apatah lagi menyesatkan dalam dimensi. Monolog dalaman itu merupakan kata hati, Monolog itu bicara kalbu, monolog itu pencerita kedukaan, monolog itu pentafsir kegembiraan, monolog itu pengilham keinsafan. Kadang-kadang ia membina, seringkali pula ia merebahkan.

Setiap insan dilahirkan di dunia untuk menjadi khalifah. Walaupun tiada seorang pun yang meminta untuk di lahirkan, tetapi adalah menjadi kewajipan untuk memanjatkan kesyukuran terhadap Illahi atas nikmat kehidupan. Hidup ana adalah sebuah cerita. Ana lah yang memainkan watak kepada cerita itu. Ana lah yang menjalani penceritaan itu. Setiap helaan nafas adalah bersandarkan skrip-skrip yang telah tertulis sejak azali. Itulah yang dikatakan ketentuan.

Apakah pengakhiran kepada penceritaan itu? Ianya menjadi rahsia. Apa yang pasti, Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itulah yang mengubahnya. Monolog membawa ana berfikir,. Telah ana lalui sebahagian penceritaan hidup ana. Akan terus ana lalui perjalanan ini sehingga sampai ke penghujung. Akan ana lalui cebisan masa yang tinggal dengan sesuatu yang lebih bererti.

Tidak dapat ana nafikan hidup ini penuh ranjau dan durinya. Kadang-kadang pada zahirnya ana bergembira tetapi di hati berkelana. Ada ketika nya di pandangan mereka ana tertawa,tetapi jauh di lubuk hati ada tangisan. Seringkali pula mereka melihat wajah keceriaan menyembunyikan hati tak keruan. Hanya sedikit moment di mana kedukaan di wajah menceritakan kesedihan di hati, keriangan di kalbu didefinasikan dengan senyuman di pipi.

Apapun halangan itu, apapun dugaan itu, walau berliku, walau berduri, terpaksa ana lalui. Tidak mampu untuk ana 'menclick button deny'. Hidup satu perjalanan. Tidak mungkin ianya berpatah. Semoga Allah menjadikan jiwa yang lemah ini sentiasa tabah menempuh ranjau kehidupan di bawah payungan keredhaan-Nya.

Kehidupan suatu perjuangan. Rintangan dan halangan menimbulkan kematangan. Tangis tawa penyeri kehidupan, jatuh bangun adat perjalanan diri yang lemah. Kesalahan harus diakhiri dengan keinsafan. Kebaikan harus sentiasa di istiqamah kan. Rantaian ukhuwah diwujudkan. Bukalah hati untuk sentiasa bersedia mentarbiyyah dan ditarbiyyah.



Demi Masa!
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian;
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.

By Al-'Asr (the time).
Verily, man is in loss,
Except those who believe (in Islâmic Monotheism) and do righteous good deeds, and recommend one another to the truth (i.e. order one another to perform all kinds of good deeds (Al-Ma'ruf) which Allâh has ordained, and abstain from all kinds of sins and evil deeds (Al-Munkar) which Allâh has forbidden), and recommend one another to patience (for the sufferings, harms, and injuries which one may encounter in Allâh's Cause during preaching His religion of Islâmic Monotheism or Jihâd).







Jiwa Ini

Bismillahirrahmanirahim
In the Name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful..



Jiwa yang merangkak,
terasa ingin berlari,
bisakah kamu jiwa,
kadangkala mudah terjatuh,
tatkala terlepas dari pegangan...


Jiwa yang baru belajar berkata,

terasa ingin menghamparkan untaian,
bisakah jiwa mengungkap,

mampukah ia mengurai,

layakkah ia mendefinasi,
atau sekadar mampu membangkang,

tanpa panduan akal dan iman


bagai tertusuk-tusuk,

bagai titisan hujan menyuburi bumi,
bagai helang menyentap mangsa,

mengisi bekalan yang sangat nipis.

Jiwa ini berkata-kata,

mampukah ia di dengar,

mampukah ia dirasai,

atau sekadar terkubur dalam monolog..


Jiwa ini membina,

fitrah jiwa mudah terlupa,

jiwa ini perlu s
okongan,
jiwa ini perlu dorongan,
untuk cahaya cintaNya dan jernihan iman,

moga tidak tergelincir dari dasar jalan.


Jiwa ini mencari kekuatan,

pada Allah jiwa bertawakal,
pada Allah merintih kepiluan,

Oh Allah, masih adakah peluang untuk jiwa ini berjuang di jalan Mu?


Tunjukilah kami
jalan yang lurus, (Al-Fatihah-1:6)

(yaitu)
Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.(Al-Fatihah-1:7)

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di
jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Al-Baqarah 2:218)


inspirasi hati,






Wednesday, December 9, 2009

Segalanya Bermula Apabila Tulisan Berbicara

Bismillahirrahmanirrahim,
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful..



Dah banyak kali dah ana try, akhirnya ada pun peluang untuk post entry pasal novel ney. Kalau mention je pasal novel mesti kedengaran suara kat luar sane "ape kes novel2 ney., tak layan ar". dan kalau anda dilahirkan untuk menjadi seorang yang berjiwa lembut, mesti terdetik dalam hati "emm,dah berpuluh2 novel aku baca, malas ar nak baca entry ni!" Seperti biasanya ana langsung tidak peduli dan tidak mahu ambil tahu. Tiada kaitan dengan ana.

Minat ney sebenarnya bermula dari ana sekolah menengah lagi. Kalau tak silap masa form3. Memang tak dapat ana nafikan ana dilahirkan untuk tertarik dengan huruf2 dan nombor2(ecece, tp seriusly..xtpu). Minat terhadap dunia pembacaan ini bermula daripada pengruh yang dibawa oleh senior ana (asyraf and k.ila). Diorang ney memang banyak giler koleksi novel. Dah tiap2 hari ana tengok diorang membaca,satu hari tu ana memberanikan diri untuk mencuba. Maklumlah jiwa muda remaja, sentiasa bergolak untuk mencuba sesuatu yang baru. Tp ana sangat bersyukur, walaupun ana sama dengan remaja normal yg lain yg sentiasa cenderung untuk mencuba, tidak pernah terdetik di hati ana untuk mencuba rokok or pape je yg terlarang seperti segelintir teman2 ana. Ana masih dikurniakan kewarasan akal.. Adalah lebih baik untuk tertarik dengan huruf2 yang bersusun berbanding dengan benda2 yg merosakkan diri sendiri. Betul x? hehe.


Berbalik ke topik asal.Bila ana mintak pinjam, senior ana syorkan satu buku ney. Setulus Janji karya Aina Emir. Bila ana bace sinopsis nye, berkata dalam hati ana, "cis, cerita jiwang rupenya"..Dengan hati yang berat ana pun membelek muka pertama...kedua....ketiga.....dan tanpa ana sedari, ana telah terjebak! kini di muka 90. nak tak nak ana teruskan jugak pembacaan sebab dah tersangkut. Lepas tu, ana pulangkan balik n mintak pinjam buku lain. Kali ney dia kasi buku Gerimis di Hati.. Ternyata pengalaman dulu tidak dapat menyelamatkan ana. Sekali lagi ana terjerat bila selakan demi selakan ana lakukan. Apakan daya, ana hanyalah manusia biasa..hehehe

Lepas tu ana pinjam sebuah lagi. Yang Teridah dan juga Hatiku di Harajuku. Kali ney ana betul2 terkesima dan terpana. Hebat betul idea2 yang cuba disampaikan oleh pengarangnya. Tidak! ana telah terperangkap. apa yang menjadi igauan kini menjadi kenyataan. Tu lah, siapa suruh gatal2 try..kan dah kena. Ana telah mula terperangkap dalam dunia pembacaan novelis. Mulut kata tak suka citer2 jiwang ney.. tp dalam hati jauh menyimpang. Satu demi satu buku ana habiskan..


Apabila memasuki f4, minat ana terhadap dunia pembacaan telah berkurangan dan hampir terkubur. Ana lebih menumpukan kepada pembacaan akademik dan ilmiah. Maklumlah nak SPM lah katakan.. hehe..
Sehinggalah tiba hari itu............


2tahun kemudian...
Usiaku menjangkau 18tahun..tidak lag
i bergelar pelajar sekolah.. Alam persekolahan telah ana tinggalkan selepas ana tidak layak lagi bersekolah di mana2 sekolah. Ana membawa diri ke Institusi Pengajian Tinggi,,,hehe.. satu hari ketika ana melawat kedai kegemaran ana, yakni kedai buku (ecece...tp mmg betul lah)..sejarah berulang kembali.. Bagai terserempak dengan kenangan lama.. novel Bagaikan Puteri menjadi mangsa ana. Pabila bergelar pelajar INTEC, ana dapati ramai pula yang berkongsi minat dengan ana.. Budaya membaca merupakan budaya yang popular sekali..walaupun pembacaan nya benda2 yang jiwang..hik3.. Selepas itu KetikaCinta Bertasbih(yg ney pengaruh dari ida aishya n zahidah) pula menjadi mangsa, diikuti Adam dan Hawa (ney plak pngaruh dari fara..) dan Ungu Karmila.. Pada ana, semuanya amat menarik dengan gaya penceritaan yang berbeza dan mengangkat perspektif yang berlainan. semua buku2 ini mempunyai nilai2 estetika tersendiri. mungkin ada yang memperlekehkan hobi ana ini dengan mengatakan "it just a story..untuk mereka yang suka berfantasi"..tp ikut suka hang la. Ana langsung tak peduli. Bagi ana adalah lebih baik ana bersama dengan buku2 ney daripada menghabiskan masa mengadap game seperti yang dilakukan oleh kebanyakan remaja kini. Ternyata pendapat ana ney dikongsi oleh kebanyakan kesatria2 INTEC.



Daripada kita membuang masa tak tentu hala dengan berbuat benda2 tak berfaedah, kan elok kalau kita memantapkan pemikiran kita. Kita adalah aset negara. Kalau berkualiti asetnya, di hormatilah pemiliknya, kan? Andai kita lalai serta lupa, masa akan lari sia2, jiwa kosong tak berharga,dunia bukan syurga..


Sunday, December 6, 2009

Jalan Itu

Bismillahirrahmanirrahim
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful..




Jalan ini kadangkala membuat ana berasa begitu lemah, begitu tidak berdaya.. tetapi seringkali juga jalan ini membuat ana semakin bertenaga untuk mengetahui penghujung kepada perjalanan ini.

Telah banyak jalan ditujukan kepada ana. Telah banyak persimpangan dihamparkan. Sesungguhnya dunia ini tidak kejam kepada ana, tetapi kadang2 ana ya
ng gagal mengambil kesempatan disebalik ketidakkejaman itu.

Persimpangan yang menjanjikan jalan yang berbeza. Begitu banyak jalan di persimpangan itu, banyak juga jalan yang telah ana padam, tidak kurang pula dengan yang dilalui tanpa sampai ke penghujung. Sehingga akhirnya..hanya satu jalan yang ditinggalkan untuk ana. Mungkin jalan yang tinggal itu paling berliku, mungkin juga jalan itu jalan yang paling panjang dan melelahkan..atau mungkin jalan itu menjanjikan sesuatu pemandangan yang terindah..tiada siapa yang tahu melainkan yang Maha Kuasa.

Banyak yang telah melalui jalan ini. Ada yang tersungkur di tengah2 jalan ini, ada yang menemui jalan mati di akhir perjalanannya, ada yang sesat dalam kelurusan jalan ini, ada yang menempuh kegelapan dalam jalan ini, tidak kurang juga yang menemui cahaya gemerlapan terang-benderang di penghujung jalan ini. Nasib hukum lain untuk setiap insan.

Inilah jalannya..akan ana lalui. walau berliku, walau melelahkan, walau bergelap dalam keterangan, atau mungkin bersinar dalam kesamaran, walau penuh dengan cerun tak terjangka..atau dataran landai yang menggagumkan. Ana tetap disini...disini...dan terus disini...tidak mungkin ana disana...mustahil untuk ana disitu...kerana ana disini. Tidak mungkin ana berpatah kerana telah ana padamkan jalan di belakang, tidak mungkin pula ana menyimpang kerana persimpangan itu telah ana lalui.. Walau jauh ke atas, walau tinggi melangit, ana akan daki.... dan terus mendaki. Ana mahu melihat hasil pendakian itu. Sejauh manakah ana mampu mendaki?. seindah manakah pemandangan di atas?. Terang atau gelapkah cahaya di atas?... mungkin di akhir pendakian ini suatu takdir yang hebat sedang menanti.............................. InsyaAllah


Inspirasi hati,








Friday, November 27, 2009

Nur Kasih - Cinta dan Pengorbanan

Bismillahirrahmanirrahim...





Hari ini berakhir lah sudah episod terakhir siri Nur Kasih. Drama Nur Kasih sebanyak 26 episod ney memang menjadi 'kegilaan' student2 CFSIIUM, INTEC. Budak2 asasi UiTM Shah Alam pun lebih kurang jugak. Setiap hari jumaat, pukul 9malam jer beramai2 lah pelajar2 INTEC n UiTM Shah Alam duduk dihadapan tv dan melayan cerita Nur Kasih ney..jiwang gak dak2 INTEC ney erk..hehe.. Lepas ney nampaknya Jumaat malam dah free ar sbb citer ney pun dah habis..haha..

Bagi ana, cerita ney memang mempunyai tarikan yang tersendiri. Mewujudkan sebuah persepsi baru dengan mengangkat tema cinta dan pengorbanan. Nur Kasih mengisahkan dua beradik yang mempunyai karektor yg sangat berbeza menjalani kehidupan mereka.....sebuah perjalanan yang menuntut pengorbanan..diuji dengan kedukaan yang dilalui dengan kesetiaan, ketaatan, kasih sayang dan ketabahan....mencari jalan keredhaan Illahi..

Apa yang hendak dilihat dalam siri ini ialah sebuah permata yang terselit disebalik mesej yg ingin disampaikan... sebab itulah apabila lecture2 menanyakan mengapa pelajar2 INTEC suka layan feel Nur Kasih, jawapan kami amat mudah......ingin mencari permata yang terpendam..he2

Apa2 pun ana memang kagum dengan jalan cerita ney.... Bagi ana ianya jelas menunjukkan erti pengorbanan, cinta, ketetapan Illahi dan hikmah disebalik setiap yang berlaku..


Nasib hidup dan pilihan,
lain untuk setiap insan,
mengharapkan perjalanan,
dalam maya kesamaran,

aku kembali kerana masih,
mencari yang hakiki,
sinar pasti,
janji suci yang abadi.

~nur kasih~


klik disini untuk link nur kasih..
klik disini untuk download nur kasih








Thursday, November 26, 2009

::Sem Break Hang Out::

Bismillahirrahmanirrahim
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful..


Beberapa hari lepas, program sumpah setia pelajar tajaan JPA telah diadakan di Putrajaya. So, ana terpaksalah pergi ke Putrajaya untuk mengikuti program tersebut. Sekurang-kurangnya dapat jugak menghilangkan kebosanan cuti sem ney..hehe..

Selepas melafazkan ikrar taat setia pelajar JPA, ana bersama rakan2 ana menghabiskan masa sehari suntuk mengelilingi Putrajaya.. Oleh kerana ana terasa letih memandu selama hampir 4jam ke Putrajaya, so kat sana ana decide untuk tumpang kereta senior ana(sebenarnya nak jimat minyak...hehe).. Thanz kak fiza coz bagi tumpang kereta..haha..

Dekat area2 putrajaya ney..boleh pulak kak fiza pecut kereta dia tu sampai 200km dengan selambanya. Terasa macam naek roller coaster pulak....Tu lah yang terjadi apabila gadis engineering Universiti Teknologi Petronas berumur 19tahun memandu..clu xcaye tengok gambar kat bwah ney...


Sekarang dah caye??hehe

Ktowg plan nak tengok wayang, tapi tak taw pulak nak tengok movie apa....so pilih lah movie yg boleh memacu 'nurul adrenalina'!!!(nurul adrenalina tu sebenarnya name yg ktowg gune untuk menggantikan enzyme adrenaline...nmpk macam best cket..hehe).. tengok movie 2012..CGI movie ney memang power...

Oleh kerana ktowg baru lepas tengok movie yang agak 'berat', so ktowg pun decide nak makan yang berat2 jugak...lagi2 ada orang belanja ana kan....hahaha














Tuesday, November 24, 2009

Life and Circle




"when two different points and on a line meet and form a circle, that defines what life is. They don't really know each other, they might not do the same thing together, but at one point, they're interconnected"



What i wrote to a newly made friend.
Ukhwah is the nicest thing.
We don't live as a monomer...
together, we make polymers.
Happy ukhuwah, people. =)









Friday, November 20, 2009

Hidup dan Ana

Bismillahirrahmanirrahim..
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful


Selama ney ana sering mengertikan kehidupan dengan 3quotes yang mudah..tapi sejak2 ney ana tambah lagi satu pulak quote kehidupan dalam diri ana..menjadikan ianya 4.. 4 ungkapan mudah bagi ana tentang hidup ana:


1.Life : A Rolling Stone
- kehidupan ialah sesuatu yang berputar2 mengikut waktu dan ketetapan. kadang kala kita akan berada di satu puncak yang tertinggi, kadang2 pula kita akan tersungkur jatuh ke bawah dan seringkali pula kita akan berada di 'peripheral'..hehe..di mana pun kita berada pada masa itu, suatu probability yang tersangat-sangat sedikit untuk menemui persekitaran dan mendapat semangat yang sama tatkala berada di atas, dibawah ataupun di peripheral.LIFE : A ROLLING STONE


2.Life is an Academy
- kehidupan adalah suatu institusi pembelajaran. Setiap hari kehidupan mengajar sesuatu yang sangat abstrak...sama ada secara terang-terangan ataupun secara pencarian dalam kesamaran. Kesan daripada pembelajaran itu menjadikan diri lebih matang, lebih bijak menilai, lebih mahir menyuluh dalam kesamaran....apabila kehidupan itu gagal menjadi sebuah institusi pembelajaran, wujudlah sesuatu yg didefinasikan sebagai sesat dalam cahaya.LIFE IS AN ACADEMY


3.Life is a Climb
- kehidupan satu pendakian. Pendakian yang melelahkan....but...remember this...the view is great. Liku2 pendakian perlu dilalui walau terpaksa mengutip semangat suci di tanah yang gersang. Pendakian yang perlu diteruskan hingga ke puncak tertinggi demi menikmati suatu pemandangan yang indah. LIFE IS A CLIMB


4.Life is about Adventure
- erti kehidupan ana yang keempat. kehidupan ialah suatu pengembaraan. Seringkali ana datang dalam satu kelompok manusia dalam ikatan ukhwah, cuba memberi sedikit senyuman dan gelak tawa dalam kelompok tersebut, kemudian meneruskan pengembaraan kehidupan ke suatu kelompok manusia yang lain walaupun bukan dengan kerelaan ana. Dengan harapan tertulis lagi satu kisah yang sempurna dalam catatan pengembaraan...walaupun kisah selalunya tidak sempurna. Kehidupan sebagai seorang pengembara. Pengembara itulah yang menentukan pengembaraannya. Semoga pengembaraan itu ialah pengembaraan menuju keredhaan Allah s.w.t...insyaAllah..LIFE IS ABOUT ADVENTURE.






I can almost see it
That dream I'm dreaming but
There's a voice inside my head sayin,
You'll never reach it,
Every step I'm taking,
Every move I make feels
Lost with no direction
My faith is shaking but I
Got to keep trying
Got to keep my head held high

The struggles I'm facing,
The chances I'm taking
Sometimes might knock me down but
No I'm not breaking
I may not know it
But these are the moments that
I'm going to remember most
Just got to keep going
And I,
I got to be strong
Just keep pushing on, cause

There's always going to be another mountain
I'm always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes I'm gonna to have to lose,
Ain't about how fast I get there,
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb

Keep on moving
Keep climbing
Keep the faith
It's all about
The climb










Wednesday, November 18, 2009

Sebuah Cerita - Utuhnya Ukhwah Manisnya Islam

Bismillahirrahmannirrahim,
In the name of Allah, the Most Gracious The Most Merciful.

~salam alayk~


Hanya ingin berkongsi pengalaman ana yang tidak seberapa baru-baru ini. Masih lagi berkisar tentang pengembaraan di kota Melbourne. Selepas menarik nafas lega kerana telah menyempurnakan amanat yang diberikan, ana decide untuk menggunakan 2hari terakhir ana untuk beriktikaf di salah sebuah masjid di Melbourne (Londsdale mosque kalau tak silap). Actually ney bukan planning pertama ana..tapi oleh kerana ana rasa kurang bermaya untuk menyertai rakan2 ana yang bertebaran di sekitar Royal Park, so ana decide untuk mengikuti pelajar2 malaysia di fakulti perubatan melbourne untuk beriktikaf di salah sebuah masjid di kota ini.

Pada malam yang sejuk membeku itu, kami turut disertai oleh jemaah dari Monash. Mereka terdir
i daripada remaja belasan tahun dan sekitar 20-an. 2 orang daripada mereka merupakan HAFIZ 30juzuk Al-Quran. Seorang 15tahun dan seorang lagi 18tahun.Apa yang menariknya, mereka bukan lah dari kalangan bangsa Australia, British mahupun mana-mana bangsa yang berkulit putih. Mereka hanyalah berkulit ala2 hitam....kaum Rohingya yang didiskriminasi di negara sendiri. Sejujurnya mula2 ana berasa kurang selesa untuk bergaul dan bermalam dengan mereka apatah lagi makan dan minum bersama. Namun, selepas 1malam, ana mendekati beberapa dari mereka.

Apa yang ana nak kongsi disini ialah mengenai seorang hafiz 18tahun...HAFIZ 30juzuk Al-Quran....warganegara Myanmar yang terpaksa lari kerana pergolakan negaranya. Melarikan diri ke bumi Australia 6bulan lepas..dengan pengetahuan yang sangat sedikit tentang Australia, juga dengan penguasaan bahasa Inggeris yang sangat lemah. Beliau menceritakan perjalanan berlikunya ke bumi Australia. Mendengar ceritanya, berbisik dalam hati ana....Ya Allah...inikah balasanMu terhadap HAFIZ yang mana Kalam-MU tersemat dihatinya? Seolah-olah merasakan suatu ketidakadilan..Mengapa seorang Hafiz perlu menjalani hidup sebegitu??? Tidakkah ada pertolongan dari Allah S.W.T yang Maha Pemurah lagi Maha mengasihani??

Persoalan dalam hati ana terjawab apabila beliau menceritakan kisah beliau setelah tiba di Australia 6bulan lepas. Dari tidak tahu bertutur bahasa Inggeris, kini beliau petah berbicara. Beliau diberi sewa sebuah apartment dengan kadar yg cukup murah..mendapat pertolongan dari kerajaan...juga dapat menggunakan kefasihan berbahasa Arab untuk diajarkan kepada orang awam dan mendapat bayaran daripadanya.Beliau juga banyak menyertai pertandingan tilawah, dan memenanginya.

Selain itu, beliau juga mendapat tajaan untuk belajar. Apa sahaja yg beliau ingin belajar, kos tersebut akan ditanggung.. begitu juga dengan kos2 perubatan yg di tanggung sepenuhnya. MasyaAllah. Tersentak dalam hati ana. Bet
apa adilnya Allah. Ini semua adalah 'kerja' tuhan yang Maha Penyayang. Walaupun di Myanmar mereka diherdik, dihina, dihalau,di caci......tetapi ternyata rezeki mereka ada di bumi australia. Begitulah cara Allah membahagikan rezeki kepada makhluk-makhluknya. Dengan penuh hikmah dan bijaksana. Suatu pertolongan kepada hamba-Nya yang mana tersemat ayat suci di hati. Jika pelajar2 malaysia yang nak ke Australia terpaksa melalui SAMSA dan exam A-level, IELTS yang semestinya menguji kemampuan minda dan disulami dengan interview yg tak terduga..Maha Kuasa Allah telah menghantar mereka tanpa perlu melalui sebarang exam. Yang dilalui ialah ujian kehidupan yang tidak tertulis di atas kertas.

Selepas 2hari bersama, ana dapat merasakan ukhwah itu kian terjalin. Merasakan mereka seperti keluarga sendiri. Makan bersama, beramai2 bersama dan di akhir pertemuan tidak lebih 48jam itu, terasa sesuatu yg amat sedih bagaikan kami telah lama mengenali. Bilakah kami akan bertemu lagi???Ukhwah terjalin kerana Allah..hanya Allah yg tahu. Inilah kemanisan Islam dan keutuhan ukhwah.Walaupun kita berbeza warna kulit, berbeza bahasa,namun kita mempunyai TUHAN yg sama, NABI yang sama dan AGAMA yg sama..kita adalah sekeluarga........




Ukhwah yg terbina,,
persis sekuntum bunga,,
Meskipun kini kita terpisah demi kasih-Nya,,
Bersama memijak onak duri,,
di tanah gersang mengutip semangat suci,,
kini tersemat di sanubari...
Bertemu berpisah kerana Allah,,
lumrah kehidupan insan beriman.....


~salam ukhwah~









Wednesday, November 11, 2009

++FiVe++

Bismillahhirrahmanirrahim
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful


5000km ke arah selatan Malaysia,
5jam waktu terpisah,
500 soalan perlu di jawab,
50 persamaan kimia perlu diselesaikan,
5 jam masa diberi,
5 jam kalkulator tak lekang di tangan,
5 jam neuron di kerah,
5 jam pen menari-nari,
the outcome???
InsyaAllah...it will be the best that we can



Tuesday, November 10, 2009

Coretan Perasaan

Bismillahhirrahmanirrahim
In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful


Meneruskan pengembaraan kehidupan yang penuh suka dan duka. Ana meneruskan langkah ke Melbourne membawa harapan Kementerian Pengajian Tinggi dan Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia. Walaupun pada dasarnya hati ana sedikit berkecamuk dan merasakan suatu kehilangan, ana tetap memikul amanat yang diberikan. Semoga Allah memberi kekuatan kepada diri ana dalam pengembaraan mencari keredhaan Illahi.

8.40malam...di balai berlepas KLIA, dengan perasaan hiba bercampur-baur dengan sesuatu yang tidak pasti. Pensyarah ana memberi amanat terakhir kepada ana..
' saya amat mengharapkan awak selaku pembimbing siswa INTEC dapat mengetuai kumpulan ke Melbourne. Saya tahu kemampuan dalam diri awak. Selamat 'bermain' dengan kemampuan sebenar'.

Ana mengerti akan amanat itu. Tetapi bukan perkara itu yang bermain dalam kotak fikiran ana.Bukan quiz kimia yang ana fikirkan. Sebaliknya neuron2 ana sedang memikirkan sesuatu yang lain. Perasaan ana membawa ana jauh. Fikiran ana terus melayang. Memikirkan sesuatu yang ana tak pasti..atau ana yang buat-buat tak pasti??? Bialah ana simpan sahaja di dalam hati. Seorang sahabat ana menyedarkan ana dari terus sesat dalam perasaan yang menganggu.
"ooi..nape diam jer ney?? Ko kan selalu buat ktowg ketawa..nape ney?? Macam orang mati bini jekk...hahaha".. Ana tidak mengendahkan sapaan itu dan terus diam seribu bahasa.

8.55malam...handset dimatikan. Semua duduk di tempat masing-masing. Pesawat akan mula memacu di awan biru.Meninggalkan bumi malaysia beribu-ribu kilometer untuk seminggu...Juga meninggalkan tentang apa yang ana fikirkan,,mungkin untuk selama-lamanya kerana itulah realiti.. Tetapi ana tahu ana tak mungkin mampu mengikisnya dari kotak fikiran ana..Sesungguhnya ana merasakan diri ana sangat lemah dan tak berdaya...ana merasakan diri ana kehilangan sesuatu.. ana merasakan suatu ketidaksempurnaan. Ana merasakan suatu kerinduan yang terpendam

Tidur malam nyanyikan lagu,,,
rindu hatiku yang terpendam,,,
bintang malam lukis wajahku,,,
katakan aku pergi...

genggamlah cinta yang ku berikan,,,
simpanlah selalu dalam hati,,,

ku akan selalu dalam mimpimu,,,
menemani tidurmu...


~khatimah cinta~



"Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya engkaulah yang Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana. Hidup dan matiku hanya kerana-MU Ya Allah. Kasih dan sayangku hanya atas keizinan-Mu dan berlandaskan kepada-Mu. Takdirku di tentukan oleh Mu Tuhan Yang Maha Adil."









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...