Friday, July 22, 2011

IPTA dan IPTS Berbeza???

Berkesempatan menjengah blog ni setelah melalui minggu yang dipenuhi test dan assignment. Result upu bagi mereka yg terlibat telah keluar dalam seminggu lepas.41,267 calon ditawarkan tempat mengikuti ijazah sarjana muda di IPTA. Tahniah kepada adik2, akaq2 dan abg2 yang berjaya dan kepada yang tidak berjaya, masih banyak lagi peluang untuk anda menimba ilmu.....life is an acedamy..

Dulu aku pernah katakan matrikulasi kpm dan program asasi ipta adalah antara pilihan yang terbaik untuk lepasan spm..Mesti bila tgok result upu yg kuar tu, korang paham kenapa aku ckp mcm tu dulu..70% pelajar dari kos2 kritikal di IPTA adalah diambil dari lepasan matrik and asasi IPTA sendiri..ok.. Berbalik kepada topik, aku nak bincangkan perbezaan IPTA dan IPTS... Perlu diingatkan segala yang dinyatakan adalah berdasarkan pendapat aku sendiri, dengan sedikit penglaman aku berada di IPTA dan IPTS ., sedikit pengetahuan am dan juga perkongsian dengan rakan2 ku yang berada di kedua2 institusi tersebut. Diharapkan perkongsian ini dapat membantu lepasan2 matrikulasi, stpm dan setaraf yang bkal melanjutkan pelajaran di IPT ataupun yg ingin memilih antara IPTA dan IPTS. Juga ingin di tegaskan, post ini SAMA SEKALI TIDAK MEMBEZA-BEZA KAN KEDUA2 KATEGORI IPT.

Secara am nya, kedua2 IPT ini mempunyai fungsi yang sama, sukatan pelajaran yang hampir sama (seperti yang di selaraskan MQA)... oleh itu tidak akan timbul ada tempat yang susah mahupun senang. walaupun begitu,, setiap univrsiti itu unik dengan caranya tersendiri. (Sebab tu la ada cadangan untuk memberi kuasa autonomi)

Untuk pengetahuan, IPTA terbahagi kepada 4 kategori: Universiti Apex(USM), Universiti Penyelidikan(USM,UM,UKM,UPM,UTM), Universiti Komprehensif, dan Universiti Berfokus manakala pembahagian Universiti Swasta adalah kurang jelas. Setakat ini masih belum ada universiti swasta yang mampu mencapai taraf Apex mahupun Penyelidikan. IPTA dipelopori oleh 5buah universiti terkemuka (USM,UTM,UM,UKM,UPM) manakala universiti swasta lebih diterajui oleh 2 buah universiti (Multimedia University,Universiti Teknologi PETRONAS) manakala dalam bidang sains kesihatan,International Medical University(IMU) lebih dikenali di kalangan pelajar2 cemerlang.




Perbezaan yg paling mudah dilihat adalah dari segi yuran pengajian. Rata2 IPTA melatakkan yuran sekitar RM1000 satu sem manakala IPTS bergantung kepada course, sekitar rm50k untuk kejuruteraan, RM90k untuk pharmacy dan RM300k untuk perubatan. Mungkin ada yang mengatakan kemudahan di IPTS adalah lebih baik,, tetapi bagi aku kemudahan dari segi pembelajaran di kedua2 IPT adalah lebih kurang sama, tetapi kemudahan untuk pelajar sememangnya IPTA mempunyai sedikit kelebihan. Rata2 IPTA mempunyai keluasan kampus yang sangat besar seperti UUM dan UKM. Kalau nak rasa naik shuttle bus dari fakulti ke fakulti, ataupun nk naik rapid kl keluar, IPTA la jawapannya. IPTS tak kan ada benda ney..(factor size kampus).


Dari segi pergaulan dengan rakan. Benda ney sangat subjektif. Tetapi apa yang membuatkan aku kategorikan ia sebagai satu perbezaan, kebanyakan IPTS adalah berpusat kepda stu, dua atau tiga fakulti sahaja. Contohnya IMU berfokus kepada Sains kesihatan, UTP dan MMU memfokuskan teknologi dan kejuruteraan. Pergaulan lebih kepda dalam satu fakulti. Berbeza dengan IPTA, prgaulan tidak terbatas kepda 1 fakulti. Jika anda seorang pelajar kejuruteraan, kemungkinan untuk bergaul dengan pelajar guaman juga adalah sgt tinggi. Benda ney ada pros and cons nye. Mungkin apabila semua plajar mengambil jurusan yang lebih kurang sme, adalah lebih mudah untuk belajar. Mungkin juga dengan bercampur gaul dengan bermacam2 fakulti dan jurusan akan lebih membuka minda pelajar tersebut.

Benda lain yang aku perasan dalam tempoh aku belajar di kedua2 tempat ney ialah keterbukaan pemikiran pelajar. Sekali lagi sesuatu yang subjektif. Bukan aku nak kata pelajar ini lebih berfikiran terbuka, pelajar ini tidak.. tetapi skop pemikiran mungkin akan berbeza. Tak paham maksud aku?? Benda yang paling mudah ialah cuba tanyakan kepada pelajar IPTS MUET yang amek untuk masuk U tu requirement MQA ke ap? atau pun cuba tanyakan name2 universiti penyelidikan. Mengikut pemerhatian aku sendiri ramai kawan2 aku di IPTS tak dapat jawab soklan2 ney.. Kalau tak percaya or rasa nak bantah.... cuba tanye student IPTS..."TITAS stand for what????" MQA requirement kan tu.. tu soklan yang budak2 IPTS rasanya tak dapat jawab. Kalau nak tanya student IPTA pulakk..cube tanya International Baccalaureate tu ap? mesti ramai kantoi punye..

Dari segi suara pelajar,, atau pun kata lainnya adalah fungsi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP),, secara jujur aku katakan, MPP di mana2 IPTS kurang memainkan peranan seperti yang berlaku di IPTA. Mungkin kerana faktor bilangan pelajar itu sendri. Pilihan Raya Kampus (PRK) di IPTS adalah tidak sama seperti di IPTA... Jika di UKM akan dapat dilihat ASPIRASI dan Gabungan Mahasiswa (GMUKM) sewaktu PRK, di IPTS seolah2 PRK ini "mati" dan tidak "bernyawa". Apa2 pun, Terdapat juga IPTS yang suara pelajar nye masih dapat di dengar seperti di Universiti Selangor (UNISEL).


Selain dari perbezaan2 macam tu, kalau di kira dari segi sokongan kerajaan, IPTA mungkin akan mendapat sedikit kelebihan. setelah USM menjadi universiti Apex dengan permohonan 3buah universiti swasta(MMU, UNITEN,UTP) tidak di senarai pendek.. 5buah universiti penyelidakn juga adalah dari universiti awam. Mungkin ada IPTS yang meletakkan target untuk menjadi universiti bertaraf research ni, tetapi nampaknya dengan hasrat kerajaan meletakkan universiti penyelidikan ke-6 negara adalah dari universiti dalam bidang sains sosial, mungkin sukar untuk IPTS mencapai status ini. Apa2 pun fakta ini bukan berpihak kepda institut awam, sebenarnya institusi swasta negara kebanyakannya menjalin hubungan dengan universiti terkemuka dari luar dan juga syarikat2 yang besar. Contohnya. Universiti Perdana yang baru ditubuhkan adalah mengambil sylibus dari Royal College of Surgeon Ireland (RCSI).

Secara kesimpulannya, bagi aku memang IPTA dan IPTS berbeza dari banyak segi. Tapi perlu diingatkan tiada mana2 institusi lebih superior berbanding yang lain. Pucuk pangkal nye ialah pelajar itu sendiri. Walaupun graduan itu dari MIT or CAMBRIDGE sekalipun belom tentu kualitinye terjamin.Walau di mana anda berada,,,juz do the best..=)

#ditegaskan sekali lagi, post ini sekdar pendapat pensendirian, berdasarkan pemerhatian, pengalaman, dan pergaulan dengan rakan2...tidak berpihak kepda mana2..anda bebas mengemukakan pendpat di sini..kalau x setuju or ap2 boleh tinggalkan komen



108 comments:

  1. Sounds mcm nak jatuhkan Ipts je. Sy dpt credit dlm semua mata pelajaran. Result better but Upu sy tak dpt. So terpaksa masuk Ipts jugakkan. Tak kisah belajar kat mana yang kononnya taraf ipts rendah, tp semangat dan tujuan nak belajar tu ikhlas. Ipts mybe mahal but kita ada loan MARA wat. Tayah susah amek ptptn. Mcm IPTA jarang jarang dpt loan mara kerana ianya dah under kerajaan. Rite? So student kena tanggung hutang beriban riban nanti. Any bantahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju sgt...member ofis ramai dah mengeluh pasal nak bayar ptptn. sb mereka dari keluaran ipta...ipts boleh ambil loan mara..lebih bagus dari ptptn..sooo sesiapa yng masuk ipta under gov ..kena ptptn..tak ada byk pilihan

      Delete
    2. agreed kedua2nyaaa

      Delete
    3. tp pada pendapat sayalah kan, x kisah lah belaja dekat IPTA OR IPTS sebab ape yg penting niat dan minat kite untuk belaja kan and, yg pasal dapat ke x keje tu x payah risau kot sebab rezeki tuh kan ade je dekat mne2 insyaAllah...

      Delete
    4. Assalammualaikum,bro boleh bagi penjelasan tentang loan mara tu?macam mana nak apply?

      Delete
  2. agree .. ipts pun ada baiknya jgk .but nak tanya tentang MSU? btol ke universiti ni byk mkn duit pelajar ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. majikan akan lebih prefer ex-IPTA daripada ex-IPTS jika kedua2nya mempunyai tahap kecemerlangan akademik.. cz kualiti pengajaran & pembelajaran lebih terjamin di IPTA, dan kebanyakan majikan di luar sana sedar akan hakikat itu.

      Delete
    2. As yang saya dapat tahu,it depends what university that you pergi...Macam sy SPM sy just dpat 3A then sy masuk foundation kat Infrastructure Uni. Then sy buat betul2 Alhamdulillah,dpat 3.8 n above setiap sem. Pastu sy apply UTP then dpt ChemEngin. Masa kat degree sy dpat tajaan Petronas so lepas je 4 years degree terus sy dpat kerja petronas klcc. Sy ada kawan jugak yg dpat ChemEngin kat uitm(ipta) tapi sampai skrg nganggur lagi,sbb pointer dia tak bagus masa degree.... So its depend how you study or work. All institutions are same,it depends 100% on your every sem pointer.

      Delete
    3. bto.. ipts lbeh byk praktikal brbanding ipta

      Delete
  3. ipta n ipts xde beze kalo niat kita dlm hati btol2 na blaja .stiap institusi ada baek n ade bruk nye .blaja mne2 pun sme je lah .

    ReplyDelete
  4. Salam.
    Sekadar nak kongsi pendapat.
    Saya lepasan IPTS dan IPTA.

    Pada pendapat saya, kedua-dua pon - boleh belajar, boleh dapat kerja. Dapat keputusan bagus pon tak ada masalah. Yang penting pelajar itu sendiri.

    Dari segi kualiti pelajar:
    Pelajar IPTS lebih bersedia utk bersaing bila cari kerja. Sebab mereka memang dah sedar diri bila masuk IPTS itu sendiri pon. Tapi, ada huge gap between pelajar cemerlang dan kurang. Nak msk 3 - kredit pon dah lepas! Sebab tu yuran mahal...

    IPTA, of course pelajar pandai2. Sebab tu straight credit pon belum tentu dapat! Tapi, tak semestinya mereka ini ada sifat competitive dalam real working environment. Sebab tu ramai pelajar IPTS yg mybe result tak gempak pon lebih menonjol sewaktu bekerja.

    Semasa saya lepasan IPTS, majikan ada ckp mmg mereka suka pelajar IPTS sebab lebih competitive dan tak pasif. Especially, IPTS yg international & bukan hanya utk BUMIPUTRA shj.
    Tapi, saya masuk IPTA jg lepas tu sbb dpt biasiswa dan nak compete dlm suasana yg lain jgk!

    Lagi satu kalau belajar kat IPTS, mahal! mmg mahal! sggh jauh bezanya! kalau terikat dgn sponsor, lama lah nak kena serve..Hehehe...

    ReplyDelete
  5. Ipts n Ipta.
    For my opinion. Ipta better than Ipts coz Ipts kne guna duit lebih. Means nye Ipts mahal!!. Eventhough 3 kredit pun da dpt masuk but Ipta straight kredit pun belum tntu dpt masuk.

    Tapi both of this ipta n ipts ad keistimewaan msing2. N kita dpt tgk siswazah yg mnganggur tu more to ipts. Dyorg ad ijazah but tak bekerja. Bkn apa ,ipts ssah nk dpt kn krja if nk compare kn ngn Ipta.

    Peace . This is just my opinion. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. but my opinion is different from you are...
      aku pelajar ipts...tak dew guna kalau nak bahan orang kata ipts susah nak dapat kerja....aku habis jew belajar terus dapat kerja gempak...kalau asyik nak target kerajaan jew ini laa jadinya....

      Delete
    2. Ipta n ipts...mna analisis yg mngatakan pljr ipts bnyk mnganggur? Ipta n ipts msing2 ada pro n cons..bgntung kpd plajar trsebut sma ada nk bljr btul2 atau nk main2 je..tntg hal dpt krja tu bgntung kpd rezeki msing...xsmstinya bdak ipta kluar trus dpt krja..skrg dh x relevan lgi kta mjikan pndang bdak ipta utk ambil bkrja..
      Sorry pandangan awk tu agak x betul..

      Delete
    3. urm.. skrg aku dah jadi HOD dalam syrkt . Byk yg kena interview dengan aku . Keluaran mana aku biasa x ambil kisah sbb yg penting syarat utk apply kerja tu yg penting dan pointer aku pun xberapa nak kisah.Then aku akan tapis dari segi pengalaman,intelektual,EQ,motivasi dan pengetahuan am (Bergantung bidang pekerjaan).
      So far antara ipta dan ipts ni sebenarnya xbyk beza, yg bezanya adalah dari pelajar itu sendiri . klu bagus,bagus lah.klu x faham2 lah. Apepun aku lebih suka lepasan kolej2 kemahiran sebab praktikaliti mereka . hahahaha . --ex ipta .

      Delete
  6. so , sebenarnya mana lagi bagus ? ipta or ipts ?

    ReplyDelete
  7. i think ipts quite good. like UTP. sebelum masuk ada interview dulu. so , diorang pilih yang bagus je kan ? tapi betulkah ipts susah dapat kerja ? MOHON PENJELASAN :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya graduan daripada UTP! alhamdullilah masa praktikal dlu selama 8 bln di oil n gas company sy ditawarkan kerja selepas sy tamat pengajian. Yup, msa kami mmg ada selection interview,science & math test untuk kelayakan msk ke utp. Dkt sni kena struggle utk capai kejayaan dgn grading dia yg boleh membuatkan student naik hantu. haha. syukur saya bekerja dkt abu dhabi now.

      Delete
    2. sis pengajar ipts selama 7 thun...beratus student dh grad..ok jer semua dpt keje bgus..ade jd pegawai ptd..pegawai tourism...ade bukak bisnes..bekrja dgn bank dan jd PA boss..act..kat mana uall bljr tuu tk penting...yg penting how uall survive and result at d end tu...campakla ipta bertaraf 100 bintg pun kalau uools malas result truk tk kemana jugee..kan??

      soo pd adik2 yg nak msuk ipts...ade sstu program pendikan .awal kanak kanak franchise UPSI-REGENT bole wsp sis ade info 011-16930576 ye..

      Delete
  8. susah nak tahu mana satu yg lebih baik . . sebab kalau sy baca berulang2x kali semuanya melibatkan perbezaan antara ipts dengan ipta . . tapi tajuk ada pula "persamaan . ."
    satu je persamaan yg bole sy lihat adalh dari segi sukatan pembelajaran yg lain semuanya perbezaan. . so which one is better >_> ? ?

    ReplyDelete
  9. Bercakap tentang jurang perbezaan antara IPTA dan IPTS sememangnya mengundang pelbagai pendapat dan pandangan..Pada kali ini saya tertarik dalam melontarkan pandangan mengenai isu yang berbangkit ini...Melihat hal ini saya merasakan bahawa KPT tidak sepatutnya membezakan antara kami IPTS dengan IPTA yang lain..Sebagai contoh MASUM..Mengapakah wujudnya MASUM??Adakah IPTA Tergugat akan saingan yang bakal mereka hadapi dari pelajar IPTS lain??Itu persoalannya..Tidak adil rasanya saya meletakkan 100% penyalahan ini kepada PELAJAR IPTA kerana yang merancang adalah KPT..KPT sepatutnya memikirkan penyelesaian yang bernas bagi merapatkan jurang antara IPTA dan IPTS..Dalam mengaitkan isu ini saya ingin menambah sedikit lagi dengan contoh yang lain..Iaitu KONVENSYEN IPTA..Pada baru2 ini YDP MPP UNISEL dan beberapa buah universiti swasta yang lain turut diundang dalam mewakili IPTS buat julung2 kalinya dan menghadiri konvensyen itu hanya sebagai PEMERHATI pada awal nya.Setelah mendapat penekanan daripada YDP MPP IPTS hatta resolusi MPP IPTS diterima(1) daripada 3 resolusi yang diketengahkan...Ini merupakan bukti bahawa kami juga mempunyai hak dalam menyuarakan pendapat dan mengutarakan usul..Saya merasakan ini merupakan aktiviti yang sihat terutama dalam melahirkan GRADUAN yang berkepimpinan dan berwibawa pada masa akan datang.Apa yang kami siswa/i IPTS inginkan adalah supaya KPT tidak sesekali MENGANAK TIRIKAN kami kerana kami juga dibawah kementerian pengajian tinggi..Lantaran itu saya menyeru supaya semua siswa/i tak kira IPTA atau IPTS mempertahankan usul merapatkan jurang antara IPTA dan IPTS dalam melahirkan MODAL INSAN bukan sahaja berkualiti di dunia malah ahirat kelak....

    wassalam...

    ReplyDelete
  10. huhuhu bru2 sy ni sy ditawarkan ke mmu dlm course foundation in law.i juz got 4A+ in spm yg baru kluar resultnya baru2 ni.sgt2 confuse!!!dari satu sudut rasa mcm nk terima je offered tu sbb tkut dpt course yg xmnepati minat di ipta nnt mmandangkan result sy yg biasa2..registration day on 26 may..bg feedback before 19 april...really2 confuse right now...someone..pls help me!!!

    ReplyDelete
  11. nk tanye, klu buat faoundation di ipts, mase degree nnti boleh apply ke ipta k?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kne wt degree kt situ jgak
      klw nk wt degree kt ipta,bt diploma if sambong bljr di ipts

      Delete
    2. kne wt degree kt situ jgak
      klw nk wt degree kt ipta,bt diploma if sambong bljr di ipts

      Delete
    3. x pon. bole je nk apply ipta,, asal result cantik

      Delete
  12. Ikut rezeki. tapi agak susah nak dapat.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum ... :)
    Sye nk mntak pndpat . mcm mne cranye untk mnentukn plihan kite slps SPM ? smpai skrg sye msih blum fhm ape hala tuju sye slepas ini ... sye juge kurg dberi pndedahan mngenai lngkah sterusnya slps SPM ... ape yg sye thu hnyelah blajar2 dan trus blajar .... Mohon pnerangan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbg pgajar dankaunselor ..sis nasihatkan pilih bidang yg semasa dan diperlukan..cth..skrg zaman hightech..jd memerlukan pakar komputer dan internet/social media dan content marketing....dunia skrg brubah dgn pantas..msuk bidg yg bole follow arus perubahan ni mcm engineering and medical...jus my idea ya..nak jd cikgu pun bole..adik2 klau nak advice bole wsp sis membantu 011-16930576

      Delete
  14. Pohon pandangan. Anak makcik dapt 10A+ dan 1 A. dapat tawaran bursary. Setakat ni dapat asasi Pergigian di UIA tajaan bawah bursaryvdan dapat buat a-level di Islamic international school dan selepas itu sambung ke IPTS juga dalam bidang pergigian di university swasta di dalam negara(akan dapta biasiswa JPA bila dapat tempat di university). Soalan mana pilihan lebih baik samaada nak masuk UIA atau buat a-level. Nak pilih pergigian di UIA takut juga kerana perlu dapat 4 flat baru dpt pergigian. Siapa yang tahu susah tak kursus asasi ni berbanding a level

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum.. Nak tumpang tanya.. Apakah perbezaan belajar di universiti penyelidikan dan universiti yg lain?? Contohnya degree in mech eng di utm dan di utem.. Mohon penjelasan.. Terima kasih..

    ReplyDelete
  16. majikan akan lebih prefer ex-IPTA daripada ex-IPTS jika kedua2nya mempunyai tahap kecemerlangan akademik.. cz kualiti pengajaran & pembelajaran lebih terjamin di IPTA, dan kebanyakan majikan di luar sana sedar akan hakikat itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak juga...

      Delete
    2. most unemployed graduates are from ipta..due to poor in english communications.. ipts student generally has no problem because their english is better..

      Delete
    3. Haha, I would like to see you work in a Multinational Company e.g. HP, Dell, GE and many more. You know what, I went internship in a US company even though my pointer is low but in terms of overall work delivery and commitment, I was praised by the managers. Hardly ever, in the company I see interns from IPTA except UM because some are non-proficient speaker of English. Yes, IPTA are consists of 50+ old institution which yield many graduates but are they really competitive in 'real world'?

      Delete
    4. TKDELA DIK..majikan tk tgok dh awak ipta ke ipts ke..mas aintrview tu diaorg tgok level confident..style..gaya..and iq awak jer..mampu tk kedepan..mampu tk jwb soklan dgn SMART AND PROFESSIONAL AND MAMPU TAK TUNJUUKAN AWAK ADE INTEGRITY AND PASSION UTK BEKERJA DISITU...WELL SAID.....KLAU POINTER 4,00 PUN AWAK TK DPT KEJE DIK BILA INTVW AWAK DIAM DIAM AND TK BOLE BRCAKAP KETAR DAN TK PRO..TU JER..

      Delete
  17. ada orng kata student ipts ni lebih poyo betulker...hm..xde budak yang tolak ipta kerana nak ke ipts..sebab xdapat ipta lah die g ipts..yang cemerlang patut ke ipta..ipts untuk yang kurang cemerlng atau mls wktu spm dulu.hkikt ni ken terimalaa..sper suruh mlas beljr

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. tu laa psal, kalau dpt ipts tu.. kira bersyukur laa, dn jgn ulng balik ksalahn yg sama masa spm.. nnt nyesal x sudoo..

      Delete
    2. macam berlagak ja ko ni....ingat semua orang beruntung macam ko kot....bangong...

      Delete
    3. UTP is an ipts. Aku tengok ramai je org tolak ipta sebab nk masuk UTP. N blambak je student sane straight A's time SPM.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Hahaha lawak seyhhh.. aq skrg blajar ipts.. aq dpat uia tp aq tolak.. adakah bermakna aq ni pemalas n xcerdik mcam bdak2 kat ipta tu? hehehe come on la.. xsemua yg blajar ipts tu sebb xdpat msuk uni.. cam aq msuk ipts sebb aq dpat biasiswa.. xde ar aq pkir nk byar utang pas grad .. dah org nk tanggung kt ipts.. kita trima je la kn.. peace*

      Delete
    6. who say? UTP iptskan? Under PETRONAS kan? banyak jerk org tolak IPTS semata2 nk msk UTP. ada nama kowt dan reputation sndri!

      Delete
    7. Aku dapat jee IPTA .. tapi aku tolak sebab nak lari dari PTPTN .. Adakah aku kurang pandai ? Aku pergi IPTS sebab nak dpt MARA .. adakah aku kurang pandai ? Haha .. Cakap jangan main lepas jee ..

      Delete
    8. aku selamba jer tolak ipta then masuk ipts. yang pastinya masuk ipts dapat sponsor study da pastinya lebih baik dari buat pinjaman ptptn kat ipta tu

      Delete
    9. aku selamba tolak UM sbb nk g uniten.. minat tnb.. last2 keje pun ngn tnb.. offshore.. xnk ckp byk,ipts ade kelebihan utk graduate student yg nk kerja.. slalu big company buat roadshow,pegi je interview.. sime darby,powertek,tnb,petronas..

      Delete
    10. aku pn tolak upu sbb nk g ipts. sbbnye ipts lbeh byk praktikal

      Delete
    11. aku pun tolak um sebab nak gi UTP Petronas taja kot. It's better drpd guna PTPTN. Duit diorang bagi pun ciput je banding Petronas tawar.

      Delete
    12. Saya pun tolak UM sebab nak masuk University of Nottingham. Adakah saya dikategorikan tidak cemerlang dan pemalas juga?. Please fikir sebelum mengeluarkan kata2. Ipta dan Ipts dua2 ada kebaikan.

      Delete
    13. Aku dpt UPSI tp aku tak pergi sbb aku tak minat jadi cikgu...kos pendidikan aku tak minat,bleh plak dapat yg tu..so..aku masuk IPTS..UNISEL..kos yg aku minat..pinjaman mara..tak ambik la ptptn bro..belum konvo da dpt keje dgn degree aku tu..kawan aku belajar USM sampai skrg takde keje..jd operator kilang..Masuk U tengok Kos gak adik2..dpt kos lelong tak kemana korang

      Delete
    14. Shidi Lan, Saya baru2 dpt twaran utk smbung degree Kat ipta, Tp x tahu lah nk smbung ke x. Saya ingat nk smbung Kat unisel, kalau Saya apply utk pinjaman Mara masih Ada peluang ke utk jadikan pinjaman trsebut kpd biasiswa?

      Delete
    15. I got few offers from the government last year right after completing SPM. Matriculations, Polytechnic, so on and so forth. unfortunately, none of the courses was in line with my best interest. I declined the offers and went to Private university. No regrets. Have to be honest with you all, the english proficiency was one of the reasons why I chose private university. Its not that I cant speak Malay, but my malay isnt that fluent, sadly. Cheers

      Delete
    16. And, I dont speak in anonymity because truth is all I speak

      Delete
    17. saya masuk ipts sbb ada scholarship. ipta payah nk dpt scholar

      Delete
    18. by the way, aku pun dapat tawaran ke ipta.. tapi aku x nak ke ipta sbb aku daoat biasiswa.. so drpd aku pnjam ptptn utk ke ipta, better aku ke ipts dgn biasiswa.. x de laa mnyusahkan aku in future.. sblm kau ckp, kau buat laa research dulu, x semua ke ipts sbb malas

      Delete
    19. Mcm pelik je,,kolej swasta under mara je skrg dpt loan mara,,uitm pon dpt loan mara,,blaja ipts mohon bantuan bantuan zakat pon bole,,

      Delete
  18. salam...
    sy pljr lpasan stpm...
    p.am sy xkredit n xda sjil...
    sy nk sngt smbg bljar lg...n trpk nk msuk unitar...
    nk minx tlg spe2 bg pnjlsan mgenai unitar n smaada ok k x?
    rso nk msuk bl trpk rsikonya nnti...
    sy bkn mls bljar smpai p.am xlulus tp da xd rzeki sdgkn sy da cb bt yg trbk...

    ReplyDelete
  19. salam...
    sy pljr lpasan stpm...
    p.am sy xkredit n xda sjil...
    sy nk sngt smbg bljar lg...n trpk nk msuk unitar...
    nk minx tlg spe2 bg pnjlsan mgenai unitar n smaada ok k x?
    rso nk msuk bl trpk rsikonya nnti...
    sy bkn mls bljar smpai p.am xlulus tp da xd rzeki sdgkn sy da cb bt yg trbk...

    ReplyDelete
  20. Sy dah buat skit carian berkaitan perbandgn yuran IPTA dan IPTS.....Ia mmgg sg berbeza...Bg yg mampu lehlr blajr kat IPTS... tp bg kita yg biasa2 jr...IPTA. Tetapi brgantung pada rezeki masing2..

    ReplyDelete
  21. Peluang Pekerjaan?..siapa ada pengalaman bolehlah share. ? what about private sector.. which one they prefer..those from IPTA or IPTS.. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. if you are an employer and you want the best,which do u prefer? kena buat perbandingan.. by research,interview,kemudahan.. and most importantly social skill.. i am an interviewer for a big company and those are the quality that my company needs.. secara sahsiahnya, banyak graduan ipts kami terima sebab competitive skill yang mereka ada dan juga kemahiran specific.. agak sedih juga sebab graduan ipta selalu dalam tapisan.. melainkan usm,utm,ukm..

      Delete
    2. wow..this so good point from employer itself....u hr ya? memg btui.. grad ipts sometimes better from overall performance and cara mereka secara profesional masa intview... i sbgai lect ipts pun memg sedar bende ni....

      Delete
  22. SOri menyampuk.. sy ex-ipta dan bekerja disyrikat oil & gas antra yg trbesar dimalaysia..pndangan sy dri segi kerja, ipts lebih mnyerlah, dan klu budak UTP, kbnyakan akn diserap PETRONAS, Uniten Akan diserap TNB, MMU Plak TELEKOM... Syarikat2 Ni lebih gempak compare tu swasta or kerajaan.. IPTA, Trpksa la brsaing sesama sndiri.. So, ada kelebihan & Kekurangan masing2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saye dr ipta. Saye admit 3 ipts tue bgus & segagan dgn ipta. Nk mssok pn bkn 3 kredit j, susah sgt. Soalnye, dak2 ipts yg bising2 kt snih dr klgn 3 ipts tue k? Klo ye, tahniah, kite segagan, ipta=ipts, klo tidak dlm klgn 3 ipts tue, ipta lebih baik dr ipts. Sila berpijak d bumi yg nyata. Jgn nk dok bangge pg ipts pstue jual name ipts utp yg mmg sedia bagus. Korunk ipts ap?

      Delete
  23. salam, saya foundation msu plan nak apply utp/ipta lepasni.... peluang besar tak nak dapat?

    ReplyDelete
  24. berkenaan utp, sy juga dari foundation msu dan pointer overall sy 3.5 above. sy call utp untuk tanya psl latest intake nnt, diorg ckp susah nak dpt course engineering kt situ sbb dh penuh. hmm sedih rasa. sy plan nk smbung medic dkt msu tp tetiba teringin nk ambil engineering mekanikal dkt utp. takut sgt nnt kalau tk dpt. apa apa pun sy hnya mampu berdoa apa yg terbaik utk diri sy

    ReplyDelete
  25. cuma nak berkongsi kepada semua.

    saya pon graduan fondation msu. pointer takyah la cakap, saya sekarang dah sambung medik under mara di international medical school,msu bangalore india.
    dulu mmg dapat ipta 3 course penting tapi saya tolak atas sebab peribadi pilihan saya sendiri. walau mak bapak tak faham dulu, tapi kini mereka dah faham.alhamdulillah.

    bagi saya, tak kisah dimana pon kita belajar tetapi apakah jenis manusia yang kita jadi selepas keluar universiti. itulah soalan yang paling penting sewaktu mengharuni zaman universiti.

    inilah perkara yang saya belajar di ipts. sepanjang tahun foundation,saya belajar berdikari, belajar bergaul dengan ramai orang dari pelbagai latar belakang(belajar cakap english dari tak reti langsung sampai fasih sebab ramai kawan2 dari bangsa lain dan negara luar),dan yang paling penting, mengurus masa dan tidak mengharapkan orang lain sangat. semua benda buat sendiri. tanyalah budak msu, lecturer tu ajarkan je, yang lain pandai2 la kau cari bahan / risalah untuk hantar assignments, semua benda sendiri buat.

    maybe masa saya masuk foundation msu, msu masih baru. dah saya tak tahu keadaan sekarang macam mana.
    masa saya dulu, di msulah tempat saya belajar semangat nak berjaya dan bagi mak ayah bangga. entahla kenapa. maybe sebab lecturer terapkan perasaan tu, dan masa orientation week, abg2 dan kakak2 seniors banyak memberi dorongan dan semangat.
    korang tak rasa sangatlah gap antara satu sama lain. semua org walau lain fakulti pon rasa macam family.

    saya bukan nak cakap apa, ada kawan di ipta,tetapi mungkin pergaulan yg sebangsa menyebabkan fikiran sama sahaja. orang berjaya sikit, dengki dan macam2.

    jadi bagi saya tidak menjadi masalah ipta/ipts. bagi adik yang muda2, usahlah mengikut sangat orang suruh buat apa atau ambil kos yang mana2. ikut kehendak dan kemahuan sendiri. pasti akan berusaha dan berjaya.
    saya doakan anda berjaya mengejar cita cita. dan rajin menolong rakan2 yang lain.

    ReplyDelete
  26. anak-anak sukar nak buat pilihan makayah pulak asyik risau takut anak terikut-ikut kawan ambik bidang yg lebih kepada "asalkan dapat masuk IPTA&IPTS" ..........pasaran kerja di Malaysia ini tidak menentu menyebabkan makayah lagi risau esok dah habis study mengganggor pulakkkk .........itu sebab kalo boleh ambik lah bidang kerja yg ada kat hospital itu dah sah senang nak dpt kerja ........

    ReplyDelete
  27. salam, na tanaya pendapat, maslh sy skarang adalah parents sy . saya lepasan stam . time lpsn spm ritu, sy ada isi IIC sbb sy mnt kos penddikan awal knk2 . sy just brhrp parents sy bg pegi smbung blja sana . tp dy sruh sy ambil stam, sedangkan sy btol2 xleh terus ngn stam . mang time sy menduduki stam tu rasa terpksa la . sbb keinginan parents sy trpksa akur .lps tu, kuar la result . mang sblm result kuar tu sy da dpt agk dpt bpe . n now sy trpksa teruskan dengan result spm ntok pergi mna2 U . tp U skarang sy survey, kurang dengn kos yg sy na. lps sp ritu parents sy xkasik sy blja di bwh swasta . sbb abh sy xnk sy msk kolej berbyr . sy rsa down la . n dy xkasik sy ambil ptptn . just mara je blh . skarang sy kompius n sedeyh la na . of kos la sedeyh . lps spm ritu ok lg . sy akur la dngn parentd sy sruh ambil stam . tp, now . perlu ke sy ikot kehendak parents dengan menyuruh sy mengambil kos g sy xmnt . kerjya kita sbnrnya atas tngn siapa? sedangkan kita yg na belajar . tp parents hanya . . . klau sy sebut psl ipts, mang parents sy memmbantah keras sbb mhl n xsnggup berbyr . sy bkn lah dri kluarga yg krg mmpu . abh sy seorg guru n umi sy suri rmh n kak sy da jd seorang guru . sy just berhrp sy dpt lnjutkn ke ipts je . boleh bg cdngn x tentang mslh sy? sy skarang tension dengn kongkongan parents . help me please . n bg cadangn ipts or u mne sesuai untuk kos pendidikan awal knk2 .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ADIK boleh cuba di Widad University College, dekat sini yuran pendaftaran percuma, malah diberi elaun wang sara diri lagi kepada setiap pelajar..

      Delete
  28. mmu blajar x susah, wei try lah jawap final exam dia menangis oooo, blajar cam senang, final lak macam xnak bagi ko lepas jer, aku blajar siang malam, paling teruk pun dapat 2.9, tp bagus kami di sini dapat bersaing gan banyak bangsa di sini, x der nak bergaul dengan bangsa sendiri jer, aku pun dah banyak kali lepak gan buat tugasab dengan bangsa lain xder problem,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku paham perasaan ko jugak bro, aku mmu gak, aku amek business IT, blajar siang malam, tetap ter extend huhu, tp kt sini tidak kira bangsa, local ke foreigner, kite orang ttp bergaul dengan baik

      Delete
  29. Mcm plek jer anonymous ni..stiap klu pergi blog2 bab2 ipta msti ade name dia..bru ni ckp exam 2013.ni dh kerja dh..pas tu bru ni ckp ad math fail..yg ni 4a+ plk..bnyk ke fake anonymous ni..pning lh..aaahhhh jgn pning kn aku anonymous..ahhhh!!!!! Hehe..btol n ikhlas..g blog bab2 ipta..nme ko jer bnyk..p cite blog ni lain..blog stu lgi lain..ape cer ni?? Bagai pnjelasn yg baik lh bab2 ipta.ni masa dpn bkn nye bnde remeh temeh..hrp phk berwajib mmberi kerjasama yg baik..asslm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok..sy pun boleh ckp..sy ni dh kerja sbg doc medik..bhgian brain..but..mne bkti?? So ikot pggalmn lh. Kalau ipta or ipts ats usaha org tu sndiri..biar pointer 1.0..spe yg nk ambil kita..so ats kita nk bnde tu..bak kata pepth..hndk seribu dya x nk sribu dlil...so kne lh struggle..

      Delete
    2. anonymous could be any body. :)

      Delete
    3. ade doc medic yg mcm ni eh ? haha . anonymous ni sesiapa je . U doctor ke penipu ? cerdik sikit eh .

      Delete
    4. look up into the dictionary. :) anonymous is an unknown.

      Delete
  30. MMU susah gila bai, paling susah enjin kedua IT, ramai x tau ramai budak enjin di MMU terpaksa tukar major lain contohnya IT kerana mengikut kata mereka (kebanyakkan rakan dan senior) mereka x larat lg, lg pun kebanyakkan mereke budak2 pandai, aku amek diploma IT pun dah menangis bila jawap exam,

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu kata exam MMU gila bai..ape kata kau klu u masuk UTAR..bertambah gila dan terus masuk hosp sakit mental...
      entahlah knpa examnye susah gila...

      Delete
  31. Bergantung pd pelajar sbnrnyer.. N kos yg amik tu bior bbenor siked yer pn.. You work hard pray hard u get more..

    ReplyDelete
  32. Sye dpt uitm seremban tp sye tolak sbb sye x brminat ngan kos yg ditawarkan dan msti laa kene amik ptptn kn..sblom ni pon mse diploma sye msok kptm kl kos kerjasama uitm alhamdulillah mara yg tanggung..now degree sye dpt UNISEL kos yg she btol2 nk..Sye nk tau.. UNISEL memang bley mohon Mara ye??? Mohon penjelasan please

    ReplyDelete
  33. Sye dpt uitm seremban tp sye tolak sbb sye x brminat ngan kos yg ditawarkan dan msti laa kene amik ptptn kn..sblom ni pon mse diploma sye msok kptm kl kos kerjasama uitm alhamdulillah mara yg tanggung..now degree sye dpt UNISEL kos yg she btol2 nk..Sye nk tau.. UNISEL memang bley mohon Mara ye??? Mohon penjelasan please

    ReplyDelete
  34. Sye dpt uitm seremban tp sye tolak sbb sye x brminat ngan kos yg ditawarkan dan msti laa kene amik ptptn kn..sblom ni pon mse diploma sye msok kptm kl kos kerjasama uitm alhamdulillah mara yg tanggung..now degree sye dpt UNISEL kos yg she btol2 nk..Sye nk tau.. UNISEL memang bley mohon Mara ye??? Mohon penjelasan please

    ReplyDelete
  35. UITM segamat dapat analysis pelaburan, klau nak buat Dip banking n finance islamic di ICC ok tak? saya prefer di ICC...

    ReplyDelete
  36. belajar pondok lgi bagus.. dunia dpt akhirat pun dpt.. hutang pun xda

    ReplyDelete
  37. Xkirelah awk blajar kat ipta or ipts smuanye sama.Pasal kerja tu semua bergantung dgn kualiti siswa/i sendiri. Awk blajar kat ipta/ipts yg top tu blm tp x pndai bawa diri cari kerja xguna jga ekk

    ReplyDelete
  38. Kenapa bising2 study IPTA atau IPTS? Universiti semua tu kan. Belajar mane2 SAMA yg penting anda belajar atau malas belajar. Tak guna kalau belajar di mane2 Univerisiti terbaik tapi result cukup2 makan, tk reti buat kerja.

    ReplyDelete
  39. Anda mohon kerja nanti, majikan tak nilai anda belajar mane, yang utama BOLEH BUAT KERJA.

    ReplyDelete
  40. kalau asasi di ipts seperti di msu, unisel dan lain2, boleh ke nak sambung degree di ipta?? ape syarat utk sambung degree di ipts??

    ReplyDelete
  41. Adakah anda memerlukan pinjaman sebenar? Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana institusi, bank-bank kewangan dan syarikat kewangan yang lain? Jika ya, bimbang lagi kerana @ JESSICABROWNFINANCEFIRM kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang memberikan pinjaman mudah percuma kepada individu yang tulen dan serius, syarikat-syarikat, syarikat-syarikat korporat dan orang ramai pada kadar faedah 2%. Kami mempunyai akses ke kolam tunai untuk memberi kepada Sme dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kesejahteraan dan keselesaan sahaja yang kami berada di sini untuk pastikan. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm@gmail.com untuk maklum balas yang cepat dan pantas ......
     
                                        PEMOHON DATA DIPERLUKAN
     
     
    1. Nama
    2. Negara
    3. Alamat
    4. Jantina
    5. Pekerjaan
    6. Jawatan di tempat kerja
    7. pendapatan bulanan
    8. Jumlah yang diperlukan
    Tempoh 9. Pinjaman
    10. Agama
    11. Adakah anda memohon sebelum dan telah menolak? Jika ya
    12. Nyatakan sebab ..........................................
    ......................................................... ...
    ......................................................... ...
    ............................................................
    ......................................................... ...
     
     
     
    Seseorang sedang menunggu untuk bercakap dengan anda

    ReplyDelete
  42. Baca komen separuh dak ipta cakap ipts tak bijak, gagal, pemalas dan lemah dalam pelajaran. result spm saya bagus. Dapat upu tapi saya tolak. Ada ka bermakna saya lembab dan pemalas? Think before you talk.

    ReplyDelete
  43. Saya antara salah seorang yg pernah belajar di kedua-dua jenis institusi IPTA dan IPTS. Bagi saya, kemudahan di IPTA memang baik, so kena bersyukur, yuran pun rendah tapi IPTS pun ada baiknya yang kdg2 kita tak boleh nak nilaikan dengan duit. Saya tgk survival budak IPTS lebih baik, social skills mereka, byk program dan lebih menjaga pelajar2 nya. Apa pun ini hanya pendapat saya.. Tapi nak sambung belajar kena bijak lah buat kajian dulu tentang U/kolej tersebut dan coursenya, fikir pro kontranya. Nak belajar bukan sebulan dua, nak tanggung pinjaman lagi..apa2 pun ikhlaskan diri untuk cari ilmu.

    ReplyDelete
  44. Pembiayaan PTPTN untuk pelajar IPTA dikurangkan 5%, IPTS 15%. (Tajuk artikel BH Online 3 Nov 2014)

    Jom bersusah-susah dahulu dan bersenang-senang kemudian. Dengan peningkatan kos sara hidup, dan yuran pengajian yang semakin menaik saban tahun, agak berisiko untuk kita hanya bergantung kepada pinjaman dan biasiswa yang terhad. Jadi jom buka akaun dengan SSPNi- Plus ONLINE dengan deposit serendah RM30 setiap bulan. Simpan untuk anak anda sejak mereka di bangku sekolah lagi dengan pelan efektik seperti ini. Klik link di bawah untuk mengetahui lebih lanjut..

    https://sspniplusonline.ptptn.gov.my/sspniplusonline/?id=000005379

    ReplyDelete
  45. Saya komen sebagai seorang bapa. Sesiapa yang bangga berjaya mendapat tempat di IPTA melalui UPU tak perlulah mandabik dada. Dulu memang betul IPTA adalah untuk pelajar cemerlang tetapi kini pelajar yang bernasib baik pun boleh mendapat tempat di IPTA. Kiranya ikut nasib lh bg sebahagian dari yang berjaya dan yang sebahagian lagi memang benar-benar layak utk masuk IPTA. Universiti Apex, Universiti Penyelidikan, dll adalah "superficial intelligence" yang belum tentu lagi kecemerlangannya bila di nilai ditahap antarabangsa. Kalau nak kata IPTS susah utk capai tahap kecemerlangan seperti IPTA...sudah tentulh perkara ini benar. Sebabnya mudah je. IPTA yg cemerlang itu telah ditubuhkn jauh lebih lama dari IPTS...maknanya senioriti memainkn peranan dalam membentuk sebuah organidasi yg utuh dan dinamik. Secara mudah IPTA lbh pngalaman dan IPTS kurang pengalaman. Jadi tidak adil utk sesiapa mngatakn bahawa prestasi IPTS kurang mnyerlah. Sy pernah menemuduga graduan UKM dan UM yang mencari kerja di syarikat saya..penguasaan Bahasa Inggeris amat rendah dan mmg tidak mencerminkn pembelajaran di Univetsiti Apex/Penyelidikan. Pokok pangkalnya kita sebagai manusia/pelajar/insan harus memainkn peranan utk memajukn diri kita dan menuju kejayaan di dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Tuan. Nasihat yg saya rasa boleh dijadikan kesimpulan bg komen2 di atas. Saya sangat keliru utk meneruskan pengajian. Spm saya 5A tp tak dapat UPU, dapat matrikulasi tapi saya tak berminat. Sebelum tamat sem 1 saya berhenti dan lari ke kolej universiti swasta. Pointer saya 3.69, tapi saya ditolak lagi UPU utk smbg degree. :( Skrg sy dapat tawaran kolej yayasan melaka dan unitar. Tapi yuran begitu mahal, merisaukan saya. Dulu diploma dah ptptn. Ni kalau tanggung ptptn lagi, tak tahu mcm mana nak langsaikan hutang nanti. Ada rasa nak belajat, tp tersepit dgn mslh duit. Rasa nak memulakan perniagaan tp tiada modal. Even ada diploma , seua resume sy ditolak. Pernah kerja di restoran shj utk cari duit. Tuan ada sebarang pendapat dan nasihat utk saya x?

      Delete
  46. Sy baru tamat foundation kat IPTS and parents pulak nak sy ambik degree kat IPTA, boleh ke camni? Prlu ke sy ambil MUET klau nak masuk IPTA, or mmg tak blh?

    ReplyDelete
  47. Hello...needs help...sye dpt tawaran mara ytp dlm praUSM...which is start belajar dkt kolej mara swasta lah n smbung degree dkt USM or brpluang smbung ke India in Medic...then I got an offer from Yayasan Peneraju to further my study at Cyberjaya University College Medical Sciences in Pharmacy...so Yayasan Peneraju ni scholarship but Mara kind of Pinjaman Boleh Ubah...CUCMS ni swasta so my parents cam...bleh x sapa2 bgi pandangan n one more UPU I got UIA in dentistry

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum admin, mohon sy tumpang iklan untuk hebahan bagi yg mencari..

    Memandangkan kini MARA dan JPA sudah stop scholarship utk further luar negara, sy buka peluang utk pelajar yg mencari peluang pengajian dlm degree medicine (MBBS), dentistry, dan vet dengan yuran jauh lebih RENDAH tetapi kualiti belajar yg sama seperti di India


    Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan!

    .

    ISTIMEWA UNTUK ADIK-ADIK LEPASAN ASASI DAN DIPLOMA SAINS


    1. Bangladesh MBBS - RM150K untuk 5 Tahun pengajian
    2. Dhaka Dental College - RM150K untuk 5 Tahun pengajian
    3. Bangladesh Agriculture University
    (Kerjasama kajian & penyelidikan dengan UPM dan UMS) - RM57K untuk 5 tahun pengajian

    semestinya di University Awam yang diiktiraf oleh MQA, MMC, MDC, MVC & World Health Organization (WHO)

    Free Consultation

    Maklumat lanjut :
    http://wasap.my/601114799976/BelajarLuarNegara

    Pendaftaran online :
    http://bit.ly/prapendaftaranonline

    Facebook: Belajar Medic Dentistry Luar Negara

    ReplyDelete
  50. sekarang ipts yang bagus dah bertambah seiring dengan perkembangan masa...peace , kita tak bayar mahal mahal hanya untuk dilabel bodoh berbanding ipta. peluang kerja tu soal rezeki. ada orang jadi kaya hanya dengan buat youtube tak yah susah masuk U pun. peace

    ReplyDelete
  51. hai..adik2 yg berminat nak msuk diploma pendidikan awal kanak kanak akak ade info...bole wsp 011-16930576..program 2 thun.

    ReplyDelete
  52. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  53. just a reminder.. IPTA murah bukan sebab dia murah tapi ada subsidi dari kerajaan... dont forget about that..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...