Wednesday, November 9, 2011

Di Mana Tuhan??

Bismillahirrahmanirrahim..
In the name of ALLAH the Most Gracious the Most Merciful...


Seorang pemuda yang segak terpelajar., bekerjaya, mempunyai kereta dan rumah mewah, di temani oleh kekasih hatinya yang tidak kurang jelita. Pada zahirnya sangat sempurna di mata sesiapapun. Mampu memukau bukan sahaja mana2 gadis yang memandangnya, tetapi juga ibu dan bapa mana2 gadis. Cukup sempurna pada mata kasar.

Tetapi bagi pemuda itu, ada sesuatu yang kurang dalam dirinya. Ada yang hilang atau mungkin langsung tidak pernah di temui. Cukup sempurna pada luaran, tapi batinnya kosong. Berjalan memijak bumi menongkah langit. Pemuda itu sering tertanya, wujudkah tuhan? jika wujud seperti yang diperkatakan kepadanya sejak kecil, di manakah tuhan?? Atau mungkin tuhan hanya wujud dalam cerita masyarakat kuno hingga terbawa2 ke alaf ini.

Pemuda itu melihat burung berterbangan di langit. Pemuda itu berfikir adakah itu bukti kewujudan tuhan? teknologi kini telah mencipta aircraft yang jauh lebih besar dari burung itu dan mampu meluncur jauh lebih laju. Pemuda itu melihat ke lautan. Jauh di dasar lautan itu ada ikan berenang dengan tenang melengkapkan ekosistem dasar laut. Pemuda itu bertanya adakah itu bukti kewujudan tuhan? teknologi kini telah mencipta kapal selam yang beratnya bertan2 dan mampu membawa manusia ke dasar laut seperti ikan itu. Pemuda itu berjalan lagi merentas bumi Ilahi. Tertangkap oleh mata pemuda itu pohon yang sangat indah dengan bunga menguntum dan di basihi titisan embun pagi.. Sekali lagi pemuda itu bertanya di dalam hati, adakah itu bukti adanya tuhan? Teknologi kini telah berjaya mengklon bunga-bunga tersebut bahkan juga haiwan-haiwan. Pelbagai proses pembakaan mampu dilakukan sehingga menghasilkan sesuatu yang lebih baik dari baka asalnya. Itulah yang difikirkan oleh pemuda tersebut.

Pemuda itu berkata. Jika benar itu semua bukti kewujudan tuhan, maka tuhan adalah teknologi!! Teknologi telah mencipta sesuatu yang lebih hebat dari burung dan ikan itu, sesuatu yang lebih baik dari bunga itu bahkan teknologi telah mencipta jantung berkuasa bateri untuk terus menghidupkan manusia. Dengan angkuhnya pemuda itu mengatakan tuhannya ialah teknologi lalu berlari pulang ke rumah. Pemuda itu mencapai tablet samsung 10.1 nya lalu membuka berita dengan hanya menyentuh skrin tablet. Sangat hebat yang dikatakan teknologi. Swap2 ke paparan seterusnya sehingga ke news hari ini. Pemuda tersebut membaca. GADIS DI CHINA MELAKUKAN APA SAHAJA UNTUK MEMILIKI IPAD2.. membaca berita seterusnya... REMAJA MEMBUNUH IBUNYA DAN MENCURI BARANG PERHIASAN UNTUK MEMBELI IPHONE4S...... siapa pula tuhan bagi mereka ini??? Mereka bertuhankan IPHONE dan IPAD dan itu adalah cara pengabadian diri mereka kepada tuhan????

Pemuda itu mula terfikir, jika tuhan itu adalah teknologi... mana pergi sifat tuhan yang di katakan Maha Adil??? Teknologi hanya untuk si kaya.. si miskin di tinggalkan. Teknologi hanya membuatkan yang berkuasa lebih berkuasa, dan yang tertindas makin tertindas. TEKNOLOGI BUKAN TUHAN.. Teknologi hanya mampu mengisi masa, tetapi sama sekali tidak mengisi rohani dan jiwa yang kosong!!

Pemuda tersebut membuka jendela...tertangkap oleh matanya sinaran matahari terik, secara automatik matanya tertutup. Siapakah yang menjadikan spontaneos process itu??? Isyaratnya di hantar oleh otak. Siapa pula yang menjadikan matahari yang sinarannya cukup terik itu?? Sama sekali bukan otak. Siapa pula yang menjadikan langit biru yang di lihatnya itu??? Sama sekali bukan teknologi. Benarkah yang menciptakannya adalah tuhan.. Jika benar, di mana tuhan???

Tiba-tiba terdengar satu seruan memecah langit senja...

ALLAH MAHA BESAR, ALLAH MAHA BESAR,,,
AKU BERSAKSI TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH,,,
AKU BERSAKSI BAHAWA MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH,,
MARILAH SEMBAHYANG,,
MARILAH KEPADA KEJAYAAN,,
ALLAH MAHA BESAR, ALLAH MAHA BESAR,,
TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH...


Bergetar hati itu. Tuhan yang di cari pemuda itu telah di jumpai. Tuhan yang di cari itu ada dalam getaran nadi....Tuhan yang di cari itu ada dalam hembusan nafas... Tuhan yang di cari tu ada dalam jaringan2 yang tersambung dalam minda....


Sesungguhnya tuhan itu lebih rapat dari biji mata hitam dan mata putih...

Sesungguhnya tuhan itu lebih dekat dengan kita dari urat leher.....


#sehebat mana pun kita, memijak tanah menongkah langit, kita tidak lebih dari seorang hamba. Walau kita hebat di mata dunia, belom tentu kita hebat pada Pencipta.. begitu juga sebaliknya, walau kita hina di mata dunia, belom tentu kita hina pada Pencipta. Dekatkan diri pada Pencipta, isi kan jiwa yang kosong dgn ayat-ayat NYA,, semoga nur yang kian malap dalam diri akan kembali memberi cahaya yang benderang..InsyaALLAH.....
=)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...