Friday, December 11, 2009

Monolog dan Kesedihan

Bismillahirrahmanirrahim,
In the
name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful.


Tatkala bersendirian, tatkala bermuhasabah, monolog menjadi teman ana. Bukan untuk berfantasi dalam realiti, apatah lagi menyesatkan dalam dimensi. Monolog dalaman itu merupakan kata hati, Monolog itu bicara kalbu, monolog itu pencerita kedukaan, monolog itu pentafsir kegembiraan, monolog itu pengilham keinsafan. Kadang-kadang ia membina, seringkali pula ia merebahkan.

Setiap insan dilahirkan di dunia untuk menjadi khalifah. Walaupun tiada seorang pun yang meminta untuk di lahirkan, tetapi adalah menjadi kewajipan untuk memanjatkan kesyukuran terhadap Illahi atas nikmat kehidupan. Hidup ana adalah sebuah cerita. Ana lah yang memainkan watak kepada cerita itu. Ana lah yang menjalani penceritaan itu. Setiap helaan nafas adalah bersandarkan skrip-skrip yang telah tertulis sejak azali. Itulah yang dikatakan ketentuan.

Apakah pengakhiran kepada penceritaan itu? Ianya menjadi rahsia. Apa yang pasti, Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itulah yang mengubahnya. Monolog membawa ana berfikir,. Telah ana lalui sebahagian penceritaan hidup ana. Akan terus ana lalui perjalanan ini sehingga sampai ke penghujung. Akan ana lalui cebisan masa yang tinggal dengan sesuatu yang lebih bererti.

Tidak dapat ana nafikan hidup ini penuh ranjau dan durinya. Kadang-kadang pada zahirnya ana bergembira tetapi di hati berkelana. Ada ketika nya di pandangan mereka ana tertawa,tetapi jauh di lubuk hati ada tangisan. Seringkali pula mereka melihat wajah keceriaan menyembunyikan hati tak keruan. Hanya sedikit moment di mana kedukaan di wajah menceritakan kesedihan di hati, keriangan di kalbu didefinasikan dengan senyuman di pipi.

Apapun halangan itu, apapun dugaan itu, walau berliku, walau berduri, terpaksa ana lalui. Tidak mampu untuk ana 'menclick button deny'. Hidup satu perjalanan. Tidak mungkin ianya berpatah. Semoga Allah menjadikan jiwa yang lemah ini sentiasa tabah menempuh ranjau kehidupan di bawah payungan keredhaan-Nya.

Kehidupan suatu perjuangan. Rintangan dan halangan menimbulkan kematangan. Tangis tawa penyeri kehidupan, jatuh bangun adat perjalanan diri yang lemah. Kesalahan harus diakhiri dengan keinsafan. Kebaikan harus sentiasa di istiqamah kan. Rantaian ukhuwah diwujudkan. Bukalah hati untuk sentiasa bersedia mentarbiyyah dan ditarbiyyah.



Demi Masa!
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian;
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.

By Al-'Asr (the time).
Verily, man is in loss,
Except those who believe (in Islâmic Monotheism) and do righteous good deeds, and recommend one another to the truth (i.e. order one another to perform all kinds of good deeds (Al-Ma'ruf) which Allâh has ordained, and abstain from all kinds of sins and evil deeds (Al-Munkar) which Allâh has forbidden), and recommend one another to patience (for the sufferings, harms, and injuries which one may encounter in Allâh's Cause during preaching His religion of Islâmic Monotheism or Jihâd).







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...