Wednesday, July 20, 2011

Mengapa Aku Yang Di Uji??

Bismillahirahmanirahim
In the name of ALLAH the Most Gracious the Most Merciful..


Ujian demi ujian datang menimpa... Hati itu terus di uji.. Kadang2 aku rasakan aku sangat lemah.. Hidup ini ialah satu ujian. Ujian itu lah yang membentuk diriku sekarang..

Tidak perlu aku katakan ap yang berlaku... Apa yang pasti aku semakin lemah..... Lemah untuk menyusuri liku ini... Kekuatan hati itu hilang entah kemana. Aku ingin mencari kekuatan itu.. Kekuatan yang sering ku jumpa dalam kedamaian malam yang gelap.....

Ku teruskan pencarian mencari kekuatan.. Tetapi aku rasakan aku semakin jauh...... semakin jauh dari destinasi yang ku cari...

Mengapa begitu????

Bukankah ujian itu akan membentuk kekuatan hati..



Lama aku melayan perasaan... Hatiku hilang dalam kelam malam..Aku rasakan diri ku semakin jauh.... semakin jauh dari Pencipta.....bukankah ujian itu seharusnya mendekatkan lagi diriku kepada Pencipta ku???

Terlintas di benakku..

MENGAPA AKU YANG DIUJI?????


aku tidak mengerti,, Aku mencapai naskah di hadapan ku,,,aku membelik2 naskah itu,,,,mungkinkah akan ku jumpa kekuatan yang ku cari dalam naskah itu???


Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
Surah Al-Ankabut ayat 2

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.
Surah Al-Imran ayat 139


Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(at-Taghaabun: 11)

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
Surah Al-Baqarah ayat 216


Aku sedari,, kekuatan yang ku cari itu terselit dalam ayat2 Pecipta ku... Terselit dengan indah..
Bukti cinta Pencipta kepda hamba-Nya..

Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal
Surah At-Taubah ayat 129



3 comments:

  1. nk comment2.. hee

    "Allah tidak membebani seseorg itu melainkan
    sesuai dengan kemampuannya"
    (Al-Baqarah,2: 286)
    hee~

    ReplyDelete
  2. kuatkan hatimu seteguh karang........

    ReplyDelete
  3. salam,,
    Bila engkau memandang segalanya dari TuhanMu, yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu, pasti akan damailah hatimu, kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tapi mungkin itulah yang DIA mahukan, kerana DIA tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab denganNya."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...