Sunday, July 24, 2011

UTP = Universiti Teknologi Petroleum - Jangan Buat Lawak La!



Panjang nya tajuk post ni. Sebenarnya benda ni ramai orang dah tahu. Sama ada pelajar UTP mahupun masyarakat di luar sana, benda ni dah lama tersebar. Pertukaran nama Universiti Teknologi PETRONAS kepada Universiti Teknologi PETROLEUM (tak taw la huruf besar sume ke tak petroleum tu nanti).. Bagi aku, ianya tidak lagi menjadi khabar angin setelah kenalan yg berkhidmat di sektor pengurusan UTP di KLCC mengatakan perkara yang sama . Mungkin tunggu masa yang sesuai je untuk di umumkan.

Aku malas nak komen panjang lebar pasal benda ni. Menurut sumber, pertukaran di sebabkan untuk mengurangkan kebergantungan UTP pada PETRONAS.... ok... satu alasan yang sangat tidak munasabah.. Bukankah tujuan asal PETRONAS menerima pelawaan kerajaan menubuhkan sebuah univrsiti adalah atas dasar hikmat bakti kepda masyarakat??

Sebuah universiti bukan hanya memberi pendidikan tinggi kepada siswa dan siswa malah ia sepatutnya menjadi satu jenama. Jika UM sedang berbangga dengan QS World Universiti Ranking nye, USM mengorak langkah sebagai satu2 nya universiti berstatus apex di Malaysia, UKM sentiasa mempamer kebolehan dalam bidang penyelidikan dan sumbangan kepda negara sesuai dengan tarafnya sebagai research universiti, UTM semakin dikenali sebagai hub kecemerlangan kejuruteraan dan teknologi Malaysia dan MMU semakin mendapat tempat setelah diiktiraf sebagai satu2 nya pusat pendidikan tinggi swasta negara yang disenaraikan dalam carta 200 top universiti ASIA pada tahun 2010, UTP pula sentiasa menjadi perhatian masyarakat kerana adanya nama "PETRONAS". Tidak di nafikan bukan ranking dunia yang di kejar oleh sesebuah universiti. Sebagai universiti yang masih muda dalam arena pendidikan tinggi Malaysia, UTP seharusnya berbangga dapat mencapai "tier 5" dalam penyelarasan universiti oleh MQA dan juga kejayaan-kejayaan lain yang di capai oleh universiti tersebut.

Di kalangan pelajar2 cemerlang terutamanya pelajar sekolah berasrama penuh, UTP sememangnya memiliki "woww" faktor yang tersendiri. "woww" faktor itu terletak pada nama "PETRONAS". Rasa-rasanya jika di buat bancian, kebanyakan pelajar2 cemerlang peringkat SPM mahupun matrikulasi memilih UTP sebagai destinasi seterusnya kerana wujudnya nama "PETRONAS" pada universiti tersebut..PETRONAS..... Satu nama yang di anggap sebagai simbol kejayaan, kecemerlangan, kekuatan dan kemegahan negara.Perkataan PETRONAS sememangnya memberi impak yang besar kepada pencapaian UTP. Sememangnya pada tahun ini telah di saksikan dua buah universiti bertukar nama, Universiti Industri Selangor(UNISEL) kepada Universiti Selangor dan juga Universiti Darul Iman (UDM) bertukar kepada Universiti Sultan Zainal Abidin (UnisZA)...perlukah UTP juga bertukar kepada nama kepda PETROLEUM yang lebih sinonim dengan cecair berwarna hitam pekat itu???

Jika dahulu, sewaktu latihan industri ataupun internship, ada rakan-rakan mahupun mak cik-mak cik yang bertanya datang dari universiti mana,, cukup dengan menyebut Universiti PETRONAS mampu menutup mulut2 itu....bagaimana pula keadaan setelah universiti ini bertukar nama??? Mungkin keadaan berikut yang akan berlaku...

Mak cik A : Anak datang dari universiti mana ni??
Siswa B : Universiti Tekonologi PETROLEUM....(sambil senyum buat2)
Mak cik A : Petroleum yang minyak tu ke?? Patut la muke itam je....main dengan minyak je ea....

.......


Pertukaran nama ni juga mungkin memberi impak kepada kehidupan dan menjadi mimpi yang tidak berapa indah kepada pelajar nya seperti berikut...

Jejaka A terlihat seorang gadis B dari jauh lalu mendekati nya...

Jejaka A : Hai...baru keje kat sini ke? nama siapa?
Gadis B : A'ah...tengah praktikal... Nama "Aaaaa"...panggil "A" je...(sambil buat muke cute)
Jejaka A : Owhhh..study mana??
Gadis B : Universiti Teknologi PETROLEUM je....(buat muke cute untuk kali ke dua)
Jejaka A : owwhhh...(Dalam hati jejaka A tu.,, uni PETROLEUM???... ganas giler awek neyy....mesti idup dengan minyak je neyy)......sambil melangkah pergi meniggalkan gadis B tanpa mengetahui apakah sebenarnya Uni Tek Petroleum itu......

..........

Ye,,,,,,perkataan "PETROLEUM" itu sedikit sebanyak telah menutup dan menghilangkan keayuan yang ad pada gadis tersebut... (cube awek tadi cakap....dari UKM je...xpun dari UiTM je..cormfirm laki tu tak lari punye)

Nampak macam sesuatu yang sangat bodoh?? Benda inilah yang akan berlaku kepada palajar2 setelah nama se gah Universiti Teknologi PETRONAS bertukar kepada Universiti Teknologi PETROLEUM.... kalau tidak percaya....saksikan sendiri setelah nama PETRONAS itu bertukar,,,,

Kesimpulan,, bagi aku,,, pertukaran nama itu adalah sangat tidak releven.. Sepatutnya universiti menumpukan lebih perhatian dalam memperkasa pengajaran dan penyelidikan demi melahirkan modal insan yang kompetitif untuk menerajui negara kelak. Nama itu adalah jenama bagi sesebuah universiti..... Jenama itulah yang akan di angkat oleh universiti tersebut...

#sekadar pendapat dari penulis...jika ada apa2 komen atau sebagainya...sila tinggal di ruangan komen...=)



16 comments:

  1. yeay.. org first.. hehe..
    setuju!!!.. hmphh

    ReplyDelete
  2. hahaha.....weyy syafiq...ko x bangga ke nme tu?hee

    ReplyDelete
  3. -.-".. kan da cakap da.. aku setuju aa ngn kenyataaan ko tu.. haish..

    ReplyDelete
  4. haha,,,,,cettt... ko mmg kwan aq yg sejati...stuju je ap aq ckp,.,

    #touching2...

    hua3

    ReplyDelete
  5. haha.. mesti aa..
    siap datang ko nye hari perkahwinan g..
    x ke sejati abes tu.. haha

    ReplyDelete
  6. aiiiii....ble lak aq kwennn....
    hampehh btol..
    bkn aq ke yg dtg ko kwen mse tu?????

    ReplyDelete
  7. haha.. aik.. lpe lak da kawen..
    owh ye aa an.. bnyk kali kawen.. lpe da yg mane satu kan?? haha..
    g pon semalm kua ngan bini2.. hee~

    ReplyDelete
  8. pehhhhh...satu fitnah,,,,

    syafiq...kte x taw bile ajal akn dtg menjemput..xbek wat fitnah..

    hak3

    ReplyDelete
  9. haha.. mane ade wat fitnah..
    nie akan berlaku gak satu hari nnti..
    hee.. bercakap pasal masa hadapan.. hehe

    ReplyDelete
  10. haha...mcam yg aq story tu ke..pasal akan berlaku??hahaha

    ReplyDelete
  11. hmm.. maybe?
    aku mane taw..
    tu ketentuan Ilahi..
    kita hanya mampu merancang.. hak3

    ReplyDelete
  12. hahaha..perbualan ngan makcik tu kelihatan best...

    ReplyDelete
  13. maybe betul may be salah aku pon tak taw. Btw Petronas dah contribute more than 40% of total malaysia punye income. May be keluar dari UTP salah satu care nak cut cost. Personally ak rase UT Petronas lagi gah namenye. Just pray n hope that it will stay. :)

    ReplyDelete
  14. bila officially tukar ni?kan dah anounce dlm seminar KLCC,,huhu..apapon saya stuju skit2 pendapat anda..

    ReplyDelete
  15. Hahahaha... Klakar LA.. Nseb laki aku grad da lama da.. Klaw LA dye grad skrg dgn nama petroleunpetroleum tu mmg aku bahan dye seumo hidup..

    ReplyDelete
  16. Hahahaha... Klakar LA.. Nseb laki aku grad da lama da.. Klaw LA dye grad skrg dgn nama petroleunpetroleum tu mmg aku bahan dye seumo hidup..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...