Thursday, August 11, 2011

11% Pelajar KELANTAN Hadapi Masalah Mental????



opss..Orang2 Kelantan kalu bace tajuk post ni jangan mara dulu ye... Itu adalah fakta yang di keluarkan Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian(HUSM). Antara 10-11 peratus remaja khususnya pelajar di negeri Kelantan menghadapi masalah mental dan menerima rawatan di HUSM.Lebih 700orang pelajar negeri ini menerima rawatan di klinik psiakitri HUSM setiap minggu dengan kes berulang... ramai kan??? Kalau tak percaya klik sini.

Tapi bukan bermakna mereka yang menerima rawatan psiakiatri tu semua mempunyai masalah mental disorder ye... Mungkin di sebabkan tekanan dari dunia yang kian mencabar...(yeke??)
Maklumlah sistem pendidikan semakin berkembang sekaligus memberi impak kepda pelajar2 untuk terus bersaing agar tidak ketinggalan dalam apa2 jua bidang sekalipun..

Tapi,, betul ke tekanan pelajaran dan sistem pendidikan kini yang menyebabkan pelajar2 ney terpakse menerima rawatan dari klinik psiakiatri?? Tak tahu la kan...apa2 pun semoga mereka yang mengalami gangguan mental mahu pun emosi dapat mengatasi nya dengan bantuan rawatan yg disediakan..


#kalau dah lecturer bagi 61 soklan assignment suruh siapkan waktu ujung minggu...3 soklan nak buat ambil mase 1jam.....sapa yang tak mengalami tekanan mental, betul tak???



2 comments:

  1. Assalamualaikum..lama rasenyer CikNyz tak jenguk belog ni… maaf sbb CikNyz bz dgn kije ..dikesempatan ni CikNyz nak ucapkan

    Selamat berpuasa & Selamat hari Raya
    http://syazny7.blogspot.com/2011/08/selamat-hari-raya.html

    ReplyDelete
  2. wslm...blog ney pun lme xupdate...nak final exam..sibuk sesangat..hee

    slmat hari raya jgak=)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...