Tuesday, July 13, 2010

Yang Tertulis

Bismillahirrahmannirrahim,,
In the name of Allah,,the Most Gracious the Most Merciful..

Malam yg mendamaikan.. tak sedamai hati yang tak menentu.. satu persoalan tanpa jawapan. satu kesedihan tanpa sebab.. Tiada yang menemani..hanya keyboard menjadi teman, lcd menjadi tatapan,, fikiran melayang tanpa paksi, blogging menjadi pilihan...musik sentimental memecah sunyi malam..

Ana yang tak dapat mengenal pasti,, ana yang gagal menafsir.. menyesatkan diri ana dalam ruang yang ana cipta sendiri...ruang yang semakin menyesakkan. Sesak oleh objek yang tak wujud.


Sesekali terlintas di benak ini,, mengapa ana di sini?,, mengapa bukan di sana?.. Mengapa begini? Mengapa begitu? Kenapa harus seperti ini? Kenapa bukan seperti itu?? Tak terungkai oleh hati.. apatah lagi tertutur oleh bahasa. Tak terjawab oleh akal, apatah lagi terdefinasi oleh perlakuan. Adakah ana yang sesat di sini? Atau ana yang memilih di sini..

Setahu ana,, ana tidak penah selemah ini dalam langkah ana. Ana menoleh ke belakang. Telah jauh ana bergerak,, tidak mungkin ana berpatah,, ana terburu oleh masa., di bawa arus nadi yang berdetak.. Ana melihat kehadapan. Ya Allah...panjang nya perjalanan ini. Jauh ke atas.. Mendaki curam, Suatu jalan yang terlindung oleh kabut. Tak mungkin ana melihatnya sebelum ana melalui nya..
Langkah ana lemah di pertengahan,,,,mungkin di bawah.. Longlai untuk ana menapak. Sebab ana sendiri tak pasti perlukah ana menapak?Bejalan?Berlari? Atau kembali berpatah Ke tempat yang ana rindu.Ana mengikut arus masa,.



Ana tahu masa tak membenarkan ana untuk terus hanyut. Tak memberi kesempatan untuk ana mengulang waktu. Semakin jauh ana melalui jalan ini. Sesekali ana menoleh kembali ke belakang,, Titis air mengalir ke pipi ana,,pipi yang sememang nya selalu di basihi titisan air yang keluar tanpa disengajakan. Tapi ana sedar, inilah yang tertulis. Tertulis dengan penuh hikmah.


Ya ALLAH...sesungguhnya engkau Yang Maha Mengetahui yang tersurat dan yang tersirat. Yang nyata dan yang terlindung. Kau tabahkan hati hamba Mu ini dalam melalui jalan yang telah ditetapkan. Semoga aku semakin mendekati Mu Ya ALLAH..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...