Monday, October 10, 2011

Review Ku Pinang Kau Dengan Bismillah

Bismillahirahmanirrahim..
In the name of ALLAH the Most Gracious the Most Merciful...



Review sikit pasal satu cerita dari indonesia ni. Sebenarnya aku bukanlah peminat cerita2 dari negara seberang...lebih tepat lagi aku bukan peminat cerita..semua cerita pun aku tak de la minat sangat..just tengok sikit-sikit je...tapi kenapa aku rasa terpanggil untuk tengok cerita ni.



Ku Pinang Kau Dengan Bismillah,, satu tajuk yang aku rasa cukup istimewa.. cerita ni or lebih tepat lagi sinetron ni bernuansa islamik, mengisahkan tentang seorang siswa, Amar (Dimas Anggara) yang mengikuti perkuliahan dalam bidang agama di kota Istanbul, turki. Demi mendapat wang tambahan yang akan dikirimkan untuk orang tuanya, Amar sering menerima pekerjaan sambilan.Di Turki, Amar tinggal di bersama teman kuliahnya, Nordin(Ramzi), mahasiswa yang berasal dari Malaysia .Amar menyikapi agama dengan pemikiran-pemikiran modern dan liberal, sebaliknya Nordin menafsirkan ilmu agama Islam dengan cara yang cenderung kepada fundamental. Sikap yang berlawanan itu kerap menimbulkan konflik di antara Amar dan Nordin.


Watak utama lain ialah Nirvana(Natasya Rizki),merupakan seorang fashion designer yang sudah memiliki nama dan pelanggan tersendiri. Nirvana adalah lulusan London College of Fashion. Malangnya Nirvana sama sekali tidak mempunyai ilmu pengetahuan mengenai agama yg di anutinya, agama Islam. Oleh itu sinetron yang bertemakan keagamaan dan percintaan ini lebih memaparkan dua insan yang berbeza latar belakang mencari erti sebuah ketenangan hati dengan mengenal Pencipta dan juga erti kesabaran dan keikhlasan. Konflik yang di ungkap dalam cerita ini jelas memaparkan keyakinan hamba kepada takdir Ilahi.. sesungguhnya ALLAH itu lebih dekat dengan manusia dari urat leher.

Sinetron ini di tayangkan setiap hari di saluran SCTV pukul 1900 waktu Indonesia barat.. erkkkk... sinetron ni tak masuk malaysia rasanya. Aku boleh tengok pun sebab dekat johor boleh dapat siaran indonesia n singapore dengan jelas tanpa memerlukan ASTRO..haha... so sesiapa dari malaysia yang rasa2 nak tengok cerita ney,, boley la ke johor ye,....pp



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...