Wednesday, March 21, 2012

...21...


Bismilahirrahmanirrahim..

In the name of ALLAH the Most Gracious the Most Merciful...


Post pertama pada usia 21tahun secara official.. dah tua dah aku ni..dah lebih dua puluh...

Dah 21kali hari jadi aku lalui...Apa maknanya 21 tu??

bagi aku,,semakin banyak hari jadi yang di lalui,, bermakna semakin pendek masa kita untuk tinggal di dunia ini,,, semakin hampir kita dengan penamat kepada hidup.

Hari jadi itu satu peringatan. Peringatan untuk kita lebih memperciapkan diri untuk menempuh hari2 yang mendatang..



Hari jadi itu satu simbolik.. Simbolik kepada tanggungjawab yang semakin bertambah. Tanggungjawab sebagai seorang hamba ALLAH.. tanggungjawab sebagai seorang muslim, tangungjawab sebagai seorang anak, tanggungjawab sebagai seorang adik kepada 3orang akak, tanggungjawab sebagai seorang pelajar,tanggungjawab sebagai seorang pemegang biasiswa yang menggunakan duit rakyat, tangungjawab sebagai seorang sahabat, tanggungjawab sebagai belia,, tanggungjawab sebagai seorang warganaegara malaysia (wajib daftar mengundi untuk plihanraya ni).....dan...tanggungjwab sebagai seorang lelaki...

Hari jadi lambang kematangan. Kematangan dari segi pemikiran, tingkah laku dan akhlak.Tidak seharusnya berperangai seperti kanak-kanak baru masuk sekolah menengah. Tahu untuk membawa diri sesuai dengan keadaan..

Hari jadi waktu yang sesuai untuk menrefleksi diri. Lihat diri sendiri. Berapa banyak dosa dan maksiat yang di lakukan. Berapa banyak menyusahkan keluarga dan orang lain. Berapa banyak menguris perasaan orang..


tak tahu la ni masa tahun bila

Semoga dengan bertambahnya usia ini, semakin hampir hati ini dengan Pencipta..

Masa kian berlalu. semoga masa yang berbaki di atas bumi ini dapat digunakan dengan sebaik-baiknya..=)







3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...