Friday, March 30, 2012

AMPUNKAN AKU

Bismillahiirahmanirrahim,
In the name of ALLAH the Most Gracious the Most Merciful,,


Baru balik dari test. Ekotkan planning asal kat otak, lepas balik nak buat assingment sikit. Nak free kan weekend, tak plan pun nak bukak blogspot ni, tapi bila habis test hilang semua mood.

Rasa sangat2 down sekarang ni. Kecewa dengan kesilapan sendiri. Aku rasa tak pernah aku buat silap macam ni. Nak kata soalan test tu susah, biasa je soklan tu. Tak susah pun. Tak mustahil untuk dapat markah penuh. Tapi entah kenapa dengan aku ni.

Benda yang paling penting sekali dalam test tu aku dah tersalah kira. Rasa-rasanya 80% of my mark will be lost just because of that mistake. Tak tahu macam mana boleh silap padahal aku tahu benda tu siap ajar orang lagi. Dah berkali-kali buat benda yang sama. Dah ingat dah pun flow nak jawab soklan. Seriosly rasa sangat kecewa. 1st time dalam hidup rasa sangat kecewa dengan kesalahan yang bodoh di lakukan dalam exam.

Balik-balik aku terus capai handset. Scroll sampai no yang di save dengan nama 'rumah'... Nothing can make me calm except my parent voice.. Really miss them...really miss home..

Aku mula berfikir, kenapa aku boleh buat silap yang besar time test tadi. Kenapa bila aku rasa aku dah bersedia, aku rasa aku paham semua benda untuk subtopic tu, aku masih terlepas pandang dan melakukan kesilapan. Mengapa mesti ada seolah2 satu hijab yang menghalang aku membuat pengiraan dengan betul sewaktu dalam dewan peperiksaan???

Cuba untuk menenangkan diri. Let bygone be bygone. Aku yakin ada sesuatu yang Penguasa Alam nak sampaikan pada aku.Aku tahu ada hikmah di sebalik kesalahan tu. Sesuatu benda itu pasti tertulis dengan penuh hikmah.

Seorang sahabat berkata pada aku "Tuhan nak bagi tahu tak kan setiap masa kita akan betul".. Ya, mungkin itulah hikmahnya. Kadang-kadang kita perlu berada di bawah untuk menghilangkan semua keegoan kita sewaktu berada di atas.

Selama ni, kalau aku dengar orang salah jawab time exam, lepas tu dia cakap tersalah kira or ter careless and seumpanya, aku hanya mendengar tanpa perasaan dan terdetik sinis di hati, betul ke TERsalah or sememangnya salah. Salah tetap salah. hari ini TUHAN tunjuk kat aku apa orang tu rasa. Tuhan tunjuk kat aku dengan jelas. Betapa aku selama ini menongkah langit. Betapa sombong aku memijak bumi. Jelas di tunjukkan kepada aku.

Silap itu datang dari diri. Kesalahan itu berpunca dari diri. Ye selama ini walaupun bibir aku cakap test itu ini susah, tapi di hati kadang2 bercanggah.Tapi kali ini, walaupun test itu senang, tapi aku yang silap. Hari ini aku dapat satu pengajaran yang berharga. Pasti ada sebab di sebalik yang berlaku. Mungkin balasan dari dosa-dosa ku yang mungkin lebih banyak dari pepasir. Dosa dengan ibu bapa, sahabat handai, kenalan, alam sekeliling dan lain-lain. Dosa yang tidak terhitung dan tidak pula di akhiri dengan taubat.

Ambil masa untuk merefleksi diri. Tiada yang berkuasa melainkan Yang Pencipta. Tiada yang menentukan melainkan Pengatur Alam. Tiada yang lebih mengetahui dari Pemilik segala Ilmu.

Tiada yang pemurah melainkan Yang Maha Pengumpun...

Izinkan aku untuk mengucap kata taubat ke hadrat MU....









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...