Friday, March 2, 2012

Ingatkan Engkau Kepada Embun Pagi Bersahaja



Petang terasa cukup dingin. Atau aku je yang rasa sejuk sampai baju sejuk ni tak lepas dari pagi? Dah berhari-hari dah demam ni tak nak berkurang. Makin teruk rasanya. Next week ada test untuk empat subjek. Tak tahu nak belajar macam mana demam macam ni. Haisshh... Itu lah sifat manusia kan. Selalu sangat merungut bila ada masalah. Di beri nikmat kesihatan berdekad, rasa sakit sebentar dah merungut. Bukan ke sakit itu penghapus dosa kecil? Dosa yang mungkin lebih banyak dari pepasir di pantai.

Lupakan soal demam. Setiap sakit ada penawarnya.Kita di uji dengan berbagai cara sebagai tanda cinta NYA. Okay.Post kali ni. Sebelum menaip dengan lebih panjang dan membosankan akibat amat merindui subjek bahasa malaysia dan komsas waktu sekolah, aku nak tanya, korang masih ingat tak lagi kawan-kawan lama korang? Sekolah rendah,, sekolah menengah,universiti, kawan satu taman ke, tak kisah lah kan. Kalau korang still ingat dan masih berhubung, thumb up untuk korang. Jangan sesekali memutuskan ukhwah yang terbina. Selain kawan, macam mana pulak dengan cikgu-cikgu korang dulu? Ingat tak? kalau aku, aku rasa aku ingat dengan cikgu2 tertentu je dan dengan hampir semua cikgu aku dah terputus hubungan.

Mungkin dah lama tinggalkan zaman sekolah and zaman kanak-kanak kan. Kalau dekat universiti pulak, pernah tak korang bersahabat dengan seseorang hanya untuk 1sem or untuk subjek tertentu. Abis je sem tu,or lulus je subjek tu, mula lah act like a stranger. Pernah tak? aku jawab pernah. Ye, tu lah sifat manusia, mudah melupakan yang lama apabila ada yang baru.

Apabila kita masuk ke sekolah menengah, kita melupakan cikgu kita di sekolah rendah, apabila kita masuk universiti, kita melupakan sahabat kita yang bertahun-tahun duduk sebelah kita waktu sekolah menengah dulu. waktu kita masuk ke alam pekerjaan, kita melupakan mereka-mereka yang pernah membantu kita waktu belajar dulu,, kita lupakan orang yang tolong kita waktu kita sakit, kita lupakan orang yang bagi kita tiru assignment, kita lupakan orang yang teman kita sewaktu bersendirian.

Macam tu jugak bila kita berkahwin. Sedikit-sedikit kita mula melupakan orang yang membesarkan kita, kita mula melupakan adik beradik yang selalu menceriakan hidup kita. Kita Sangat pentingkan diri betul tak?

Kenapa mesti kita melupakan orang-orang yang berjasa kepada kita? Lupakah kita pada mereka yang menenangkan kita sewaktu kita bersedih? Lupakah kita pada mereka yang selalu menyelamatkan kita apabila kerja sekolah or assignment kita tak sempat siap? Lupakah kita pada mereka yang sedia memberi bantuan kepada kita waktu kita memerlukan? dan lupakah kita pada tangan yang memberi kita makan sebelum kita pandai menyuapkan makanan ke mulut sendiri???

Masa telah membuat kita berubah. Tapi bukan bermakna kita perlu melupakan semua yang lalu dan berjalan dengan angkuh tanpa menghirau kan mereka yang selama ini telah membantu kita untuk mengenal kehidupan. Yakinkah kita selepas ini kita tidak memerlukan bantuan orang-orang yang telah kita lupakan ini? Mengapa perlu kita putuskan ukhwah itu..

Jadilah orang yang mengenang jasa. Walau tak mampu membalas. Kenang lah dalam hati. Walau sejauh mana kita pergi atau sehebat mana kita sekarang,jangan pernah kita lupakan mereka-mereka yang pernah hadir dalam hidup kita, membantu kita dalam kesusahan, mengajar kita erti kematangan.


"INGATKAN ENGKAU KEPADA EMBUN PAGI BERSHAJA YANG MENEMANIMU SEBELUM CAHAYA"


Happy ukhwah people (^^)



3 comments:

  1. wah2.. tak ada butang like la.. :P
    semoga cepat sembuh is.. :)

    ReplyDelete
  2. saya suka tulisan kamu, semoga terus menulis kerana tulisan kamu memberi pelajaran dan peringatan akan erti kehidupan sebenar..

    ReplyDelete
  3. Kerana diri yang terlalu mengikut peredaran masa - maka - ingatan itu bertukar menjadi lupa~

    Benar kata saudara...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...